Arbetarrörelsens högtidsdag 1 maj är här!

Banderoller målas och talkörer ska skrivas. Vi förbereder oss inför arbetarrörelsens högtidsdag 1 maj.

Här kommer vi att mötas under banderoller för schyssta arbetsvillkor, för att bostad ska vara en social rättighet, för en klimatomställning. Vi demonstrerar för att våra unga i arbetarområden ska kunna känna hopp i sin ort. Vi säger Nej till Nato, nej till krig, nej till militarisering och ja för fred.

Hoppfulla unga gör trygga orter lyder en av årets paroller. Alla barn ska med, ha en framtidstro. Från förskolan i den pedagogiska verksamheten, till grundskolan som kan möta upp ens behov.

Att senare få en anställning och kunna skriva under sitt första hyreskontrakt för en rimlig hyra. Det räddar liv.

Har du arbetat med en 15 åring med en fotboja? Rapporter från kriminalvården haglar, ett arbete som är psykiskt krävande. Där finns ingen tid för återhämtning, lägg till utbrändhet och sjukskrivningar och uppsägningar från de anställda. Kriminalvårdens häkten och anstalter är fulla. Det finns fler intagna än personal vilket påverkar behandlingsprogrammen för klienterna. Lagstiftningen säger att alla intagna ska få behandling, detta är inte längre möjligt i den kris som kriminalvården befinner sig i.

Alla ska ha en välfärd även de som hamnat i kriminalvården där forskning visar att behandling minskar risken för återfall. Samtidigt så avbryts samverkan med arbetsförmedlingen på håll på grund av att arbetsförmedlingen ska bedrivas av privata aktörer. Målet med att få ingång till ett jobb blev nu ännu svårare för de personer som försöker starta om.

Samtidigt yrar Bush och Åkesson på om ”islamisterna” och fortsätter sin turné av att svartmåla våra barn och arbetarområden. De gör allt i sin makt för att splittra och dagens politiska utspel från den samma är en politik som är direkt farlig. Vi måste fortsätta att vara tydliga med den sociala rörelsen att ena oss mot den rasism som finns och samtidigt bekämpa den ojämlikheten som bidrar till barnfattigdom.

På 1 maj demonstrerar Vänsterpartiet Storstockholm tillsammans med alla partiföreningar och närliggande rörelser under årets paroll som är ”Allas välfärd”.  En dag för gemenskap och solidaritet, för allas lika värde, för vår demokrati.

Vi tågar för en trygg bostad, för gröna jobb, en fungerande skola. Vi ska ha fler kollegor i en akut och undernärd välfärd för en välfärd för alla!

Vi ses på La Mano för den internationella solidariteten och därefter ses vi på Medborgarplatsen kl 12:00!