Ukrainas folk kan inte lämnas ensamma

Med stöd i folkrätten och FN-stadgan har principen om angripna staters rätt att försvara sig, varit en bärande del av även svensk utrikes- och säkerhetspolitik. Tyskland, Finland, Sverige och andra länder har i det här läget omprövat decennier av praxis och fattat beslut om att bistå med vapen till Ukrainas armé.

Putins stormaktsambitioner hotar säkerheten i hela Europa. Inget tyder i nuläget på att Ryssland kommer att dra sig tillbaka. Vänsterpartiet driver därför på för ytterligare sanktioner. Försäljning av gas och olja till Europa göder Rysslands krigskassa, den kranen måste stängas av. Banksystemet Swift måste stängas ner helt för Ryssland. De ryska oligarkerna ska inte kunna fortsätta sina lyxliv på yachter i franska rivieran och på Londons inneklubbar. Tillgångarna bör frysas.

Svensk utrikes- och säkerhetspolitik bygger på respekten för folkrätten. Det är på den grunden vi kan vara alliansfria och neutrala. Varje land, varje folk har rätt att bestämma över sig själva. Inget land har rätt att domdera över ett annat. Om folkrätten är hotad, är också vi hotade. Därför är det vår plikt att komma till undsättning när vi nu ser ett brutalt anfallskrig mitt i Europa hjärta.

Det var ett viktigt beslut partistyrelsen omvärderade och tog, som gör det möjligt att ta ställning för att Sverige ska bistå Ukraina med vapen.

Jag har respekt för de som fortfarande känner tveksamhet mot att sända vapen in i en krigszon, och jag har även respekt för de som tycker att det här beslutet borde kommit enklare eller snabbare. Jag är övertygad om att vi nu landat i rätt slutsats.

Det vi alla är överens om är att Ukrainas folk kan inte lämnas ensamma mot den ryska militära övermakten.

Nooshi Dadgostar