Nu ska vi ut och sätta press på Magdalena Andersson!

Jag är distriktsordförande och vill skriva några ord till er, våra medlemmar. I skrivande stund väntar varannan äldre kvinna på om hon får höjd pension, som är det främsta av Vänsterpartiets krav för att släppa fram en socialdemokratisk regering.

Idag räknas 320 000 pensionärer som fattiga och av dessa är 200 000 kvinnor. Fattigpensionär innebär att ha mindre än 1000 kronor kvar att leva på till mat, bussbiljetter, hygienartiklar, mediciner och kanske en julklapp. Därför ska vi gå alla ur hus i helgen för att kampanja för höjda pensioner och sätta press på Magdalena Andersson!

Vi driver också en hoppfull och livsviktig kampanj för trygghet. När högern styr vurmar de för familjen, detta samtidigt som de tvingar den ensamstående mamman i Jordbro att arbeta 12-timmarspass inom äldreomsorgen. Även den mammans barn förtjänar att byta ut den skottsäkra västen mot studentmössan. Men ur nedskärningarnas klyftor växer våld och förtvivlan.

En trygghetsmätning från Folkets Husby i Järva vittnar att över hälften känner någon som mist sitt liv genom dödligt våld. Våra unga lider av PTSD, och en del självmedicinerar för att orka vidare. Samtidigt har vi en höger i region Stockholm som lägger ner BUP-mottagningar.

Vad vi vill ha är hoppfulla unga.

Tryggheten bygger vi genom vuxennärvaro, bra aktiviteter, levande utemiljöer, mer och bättre idrott och fritidsgårdar. Vi behöver bra avhopparprogram och att avskaffa marknadsskolan. Få bort vapen och droger från våra orter. Poliser med lokal förankring och fler utredare för fler lösta brott. Det behövs akuta insatser vid kriser och trauman som uppstår vid det dödliga våldet. Byt ut patrullerande ordningsvakter till fler socionomer och fritidspedagoger.

Mycket av det förebyggande arbetet sker idag genom ideellt engagemang. Lokala eldsjälar arbetar i decennier med nattvandringsprogram och föreningsverksamhet helt på ideell basis.

Du som medlem behövs för att driva denna viktiga förändring. Anslut till kampanjande i din förening och förändra tillsammans!

Vill du komma i kontakt med din lokalförening?
Här är kontaktuppgifter till alla partiföreningar.

Jag ser fram emot att träffa er i valförelsen!

Elena Karlström

Distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm