Organisera med Zetkin!

I Vänsterpartiet Storstockholm har vi bestämt oss för att bli ännu grymmare på organisering och att många, många fler av våra 6 500+ medlemmar ska kunna aktiverar sig. För att klara det så använder vi plattformen Zetkin för organisering av såväl medlemmar, utåtriktade kampanjer och ett strukturerat och systematiskt kontaktarbete för att få maximal utdelning.

Plattformens huvudmålgrupp är organisatörerna: alltså alla vi i partiföreningarna som ser till att våra organisationer fungerar, att medlemmar får möjlighet att engagera sig, att vi blir fler som är aktiva både här och nu men inte minst inför valet 2022, att kampanjer genomförs och mycket mer.

Men det spelar ingen roll om du idag är en av våra organisatörer eller vill bli en av alla organisatörer vi behöver för att stärka organisationen och bli fler.

Vi bjuder in alla medlemmar som brinner för organisering, alla partiföreningar som idag använder eller skulle vilja börja använda plattformen Zetkin till inte mindre än 5 informationsmöten om plattformen Zetkin och det projekt vi kommer att genomföra för att kunna använda det på absolut bästa sätt.

Träffarna riktar sig till dig som

• idag organiserar och bygger din parti- och/eller branschförening starkare vare sig du sitter i dess styrelse eller inte
  • sitter i distriktsstyrelsen
  • är nyfiken på att börja organisera i Vänsterpartiet
  • är medlemsansvarig i föreningen
  • varit organisatör i andra grupper/organisationer/föreningar och som är medlem i Vänsterpartiet och tycker att vi måste stå laddade inför valrörelsen 2022

På träffarna berättar vi kort om plattformen Zetkin, hur Zetkin kan användas i ert arbete och dessutom några grundbultar för framgångsrik lokal organisering som leder till att fler kan vara med. Syftet med träffarna är att informera om Zetkinprojektet till hösten som vi vill att många föreningar ska vara en del av. Projektet innebär att lägga grunden för framgångsrikt organiseringsarbete genom medleminventeringar, kunskapsdelning och att bygga ut användandet av plattformen.

Vänsterpartiet Storstockholms årskonferensen fattade beslut om att med stöd av Zetkin genomföra en medlemsinventering av alla distriktets medlemmar vilket för många av er kommer vara startpunkten i den här resan.

Plattformen erbjuder bland annat följande möjligheter:

Plattformen är utvecklad av organisatörer i Vänsterpartiet och därför i hög grad anpassad till Vänsterpartiet. En del av er använder redan plattformen, andra har använt plattformen men väldigt många är nya till plattformen.

• Genomföra breda medlemsinventeringar eller mindre enkätundersökningar för att ta reda på vad våra medlemmar vill, är bra på och har möjlighet att hjälpa till med
  • Ringa medlemmar, sympatisörer och väljare
  • Planera och genomföra kampanjer med en eller flera aktioner/events samt skicka påminnelser till de som är anmälda
  • Hålla kolla på exempelvis medlemsresan, vilka som är anmälda till en kurs/aktion/kampanj (eller ännu inte anmälda) eller för den delen har svarat på en enkät (eller inbte) för att kunna genomföra riktad kontaktkampanjer
  • Ta reda på allt det du som organisatör behöver veta via smarta sökningar

När är träffarna och så anmäler du dig
Vi erbjuder en längre träff på två timmar och en kortare lunchträff på ca en timme.
Det är ett begränsat antal platser så skynda er att anmäla er till den träffen som passar dig/er bäst,

Måndag 14 juni 12.00-13.15

Söndag 20 juni 16.00-18.00

Måndag 21 juni 18.00-20.00 (nytt datum)

Onsdag 23 juni 18.00-20.00

Torsdag 24 juni 12.00-13.15

Du anmäler dig enkelt via Anmälan till Zetkinträffar men gör det redan idag eftersom antalet platser är begränsade.

Rekrytera deltagare till träffarna
Vi vill bli flera organisatörer såväl gamla, nygamla och helt som kanske har erfarenheter från andra organisationer. Bjud gärna in dina kamrater så länge de vill organisera. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor.

Sprid, dela och bjud gärna in till FB-eventet som du hittar på Vänsterpartiet Storstockholms Facebook-sida.

kamratliga hälsningar,

Daniel Sestrajcic, [email protected], 0768-51 91 10