1 maj

Elena Karlström: Nu organiserar vi oss och protesterar!

1 maj är på ingång, och även detta år så får vi flagga rött och hålla avstånd till varann. Denna högtidsdag firar vi i hemmet, i parken med familjen, kanske har din lokala partiförening ett event. Vi lever i en tid där det inte är brist på solidaritet och en rörelse för förändring.

I skrivande stund pågår en global aktionsvåg från Extinction Rebellion, en fredlig civil olydnadsaktion mot banker. Målet är att förändra det ekonomiska systemet i grunden, bankerna ska sluta investera i fossila verksamheter. De sju största bankerna i Sverige har sen 2018 investerat 100 miljarder kronor med koppling till oljeutvinning i Arktis. Demonstranter sitter utanför bankerna indränkta i olja, med ett tydligt budskap – sluta använd våra sparpengar och boräntor för att finansiera en industri som hotar vår överlevnad!

Vi kan inte fortsätta denna eviga tillväxt, där vinsten går före människan och klimatet.

Och tacken våra arbetarområden får under rådande pandemi är en försämrad arbetsrätt, marknadshyror och höjda SL-kort.

För det är undersköterskan i Tensta, som betalar högsta priset med trångboddhet, dålig lön, orimliga scheman och höjd hyra.

En LO-rapport, ”Vi som inte jobbade hemma”, visar att det är LO-arbetarna och särskilt kvinnorna som drabbats hårdast under pandemin i form av arbetslöshet och sänkt sysselsättning. Det är oftast kvinnor som har otrygga anställningar, där inkomsten har minskat på grund av färre arbetspass och timmar.

Men vi tar kampen för schyssta arbetsvillkor och tar strid mot marknadshyror.

Den 18 april blev en succé. Vänsterpartiet Storstockholm var en av 76 organisationer som protesterade mot marknadshyran en solig söndag. Det var 155 corona-anpassade protester runtom i landet från Kiruna till Malmö till Akalla till Skärholmen, alla sa vi NEJ till marknadshyror. Och vi kommer att fortsätta kämpa för rätten till en trygg bostad och rimliga hyror.

Vi kan inte vänta, vi satsar på full sysselsättning, gröna jobb och schyssta arbetsvillkor.

Vi ska ha levande centrum och alla ska ha en fungerande samhällsservice, en utbyggd kollektivtrafik och nolltaxa.

Vi ska kunna leva i hela regionen från det gamla brukssamhället Hallstavik till ön Oaxen utanför Södertälje.

Nu protesterar vi och organiserar oss, för våra sociala rättigheter men även för våra mänskliga rättigheter och för en region för alla oavsett om du bor i Fisksätra, Flemingsberg eller Ronna!

Ha en härlig 1 Maj !

Elena Karlström, distriktsordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.