En begränsad färdtjänst begränsar livet

Vid årsskiftet 2018–2019 gjorde den moderatledda majoriteten i Region Stockholm omfattande inskränkningar i färdtjänsten. Förut fick man obegränsade resor med färdtjänsten men då skars det ner rejält till endast 500 fritidsresor per år för de som åker rullstolstaxi. Det var utifrån en granskning från Dagens Nyheter som grävt fram att en del fuskade med färdtjänsten.

-Det var bara en liten grupp som fuskade men vi alla fick en kollektiv bestraffning med mycket färre resor, säger Björn Häll Kellerman, vice ordförande i Socialnämndens tillståndsutskott samt ersättare för Vänsterpartiet i Socialnämnden i Stockholms stad.

Även om högerpartierna pratar om ökad konkurrens är det ett par koncerner som tar över när färdtjänsten vart och vartannat år ska upphandlas på nytt. Björn vittnar om ett opålitligt system.

– Det handlar om alla de här jäkla upphandlingarna i Stockholm. Förut hade vi Taxi Stockholm. Men de kastades ut för att de hade kollektivavtal! Det är uppenbart att detta är borgerlig politik, säger Björn och fortsätter, pengarna går till samma ficka oavsett om du väljer bolag a eller b. Det är framförallt två röstsvaga grupper som är beroende av färdtjänst – gamla och funktionsnedsatta.

-De som åker i bilen måste kunna kommunicera med den som kör. Rätt ofta finns inte ett säkerhetstänk, ett säkerhetsbälte kan komma från fel håll till exempel. Förarnas arbetsvillkor är dåliga och det blir ett lågstatusjobb, säger Björn. Förarna kan exempelvis få sitta och vänta i timtal i sin bil på grund av dåliga kösystem. Vem vill jobba under de förhållandena på ackord?

Björn berättar att han ofta åker tunnelbana, men att det är svårare med bussarna.

– Tunnelbanan funkar generellt bra, men det är stora glapp på vissa ställen. En gång fastnade bakhjulen på permobilen mellan perrongen och pendeltåget, vilketär ganska obehagligt. Tittar man på bussarna så behöver jag ha någon med mig, säger Björn. System har funnits i Barcelona i 15 år för att kunna ta ner ramperna själv men inte i SL-trafiken. Det går att göra, det är inga svåra saker!