Stoppa 12-timmarspassen i äldreomsorgen

Den politiska ledningen i Haninge, med Socialdemokraterna i spetsen, har fått bakläxa på hur de sköter äldreomsorgen. Framförallt gäller det personalens orimligt långa arbetspass. Åsa Bååth är pensionerad undersköterska och gruppledare Vänsterpartiet i Haninge. Hon vill definitivt inte ha 12-timmarspass i äldreomsorgen.

– I äldrenämnden handlar de stora frågorna nu om anställningsformer och bemanningstäthet. Frågor som blivit mycket aktuella under Corona-pandemin. Men personalen har larmat om detta långt tidigare. Och det är ju mina hjärtefrågor. Flera av vårdpersonalen har regelbunden kontakt med oss och vi har mycket nära samarbete både med anställda och med Kommunal, säger Åsa.

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att om personalen inte har bra villkor för att kunna utföra sitt arbete så fungerar verksamheten inte. Det gäller oavsett vilken sektor man talar om. Så även inom äldreomsorgen.

– Vi vill att personalen i äldreomsorgen ska vara bemannad med tre personer under dagtid, oavsett veckodag. På dagtid ska det inte finnas några arbetspass som är över 8 timmar. Nattpersonal ska inte arbeta mer än 10 timmar per natt. Schemaläggningen ska vara över 6–10 veckor så man får mer rymd i schemat. Personalen ska kunna påverka sina arbetstider och kunna välja om man vill jobba morgon eller kväll, mer helger eller mer vardagar. Här kan man fånga upp människors olika livssituationer.

För Åsa Bååth är det uppenbart att det mest effektiva och bästa är att anställa mer personal.

– Anställ 110% personal så att varje verksamhet blir självförsörjande. Då kan man kan täcka upp för korttids sjukfrånvaro och inte använda dyr bemanningspersonal. Det ger också en större trygghet för de boende.

Redan förra året motionerade Vänsterpartiet i Kommunfullmäktige om att ta bort 12-timmarspassen. Beredningen av motionen gjordes först nu i september och den har fortfarande inte dykt upp på Kommunfullmäktiges dagordning.

– Från början sa äldreförvaltningen att man skulle göra ett 12-timmarspass per 4 veckors schemaperiod. Nu har personalen kontaktat mej och berättat att man har fått flera 12-timmarspass per schemaperiod. Min tanke är att kommunstyrelsen visste det och ville inte få frågan belyst och diskuterad i kommunfullmäktige. Mycket nedslående, säger Åsa.

Det pågår uppenbarligen en allvarlig kris i äldreomsorgen. Enligt Åsa kommer det fattas 160 000 undersköterskor till år 2035.

– Alla vi som kan påverka beslutet måste ta det ansvaret. Det ligger på oss nu att stoppa försämringar som ger stora hälsorisker för personalen. Ingen kan vara en bra vårdare i 12 timmar i sträck. De långa arbetspassen påverkar självklart även kvaliteten och säkerheten för de boende, säger Åsa.

Åsa har arbetat största delen av sitt yrkesliv inom vårdsektorn. 1978 började hon på Rosenlunds geriatriska klinik och startade aktivitetsgrupper för personer med demensdiagnoser, vilket var nyskapande. Det var början på ett 12-årigt arbete inriktat på att arbeta fram och verkställa olika vårdformer inom demensområdet tillsammans med forskarteam i olika delar av Sverige. Man öppnade en av Sveriges första vårdavdelning för demensdiagnoser, senare öppnades Stockholms första dagvårdsavdelning. De riktlinjerna som Åsa var med och tog fram gäller än idag.

– Vänsterpartiet är helt mot en nedrustning av äldreomsorgen och därför är det viktigt att 12-timmarspassen tas bort. Det finns också ett hälsoperspektiv att ta hänsyn till. Nattarbetare utsetts för stora hälsorisker redan på 10-timmarspass. Vi anser också att det är viktigt att äldreomsorgen ska ske i kommunal regi.

Kommunledningen i Haninge planerar nu för stora nedskärningarna i alla sektorer.

– Det är skrämmande att Socialdemokraterna skrotar välfärden och inför ännu fler privatiseringar tillsammans med L, C och Kd. De pratar dessutom öppet om att kommunens ytterområden måste stå tillbaka för den enorma exploateringen av stadsdelsutbyggnaden efter pendeltågslinjen. Det innebär en väldigt osolidarisk användning av skattemedel. Vi i vänstern kommer alltid stå upp för jämlika villkor, i äldreomsorgen, sjukvården och alla andra delar av livet, avslutar Åsa Bååth.