1 maj

Fira 1 maj med Vänsterpartiet!

Tillsammans på arbetarrörelsens högtidsdag 1 maj. I år kommer det vara svårt att fylla Stockholms gator för Sveriges största 1 maj-demonstration och folkfest. Nu planerar vi istället för årets största 1 maj – i ett digitalt format.

Det finns ett enormt politiskt ansvar där vården både fått för lite resurser men framförallt att resurserna gått till privata vinster och inte till att rusta sjukvården för att klara samhällskriser – det kommer såklart också att genomsyra vårt 1 maj!

I år, mer än någonsin, behöver vi samlas för ett samhälle för oss alla inte bara några få och årets paroll är ”trygga jobb – råd att bo”

Vi vill både fira ett fantastiskt 1 maj på internet, men hoppas också att firandet flyttar in på folks balkonger, vardagsrum och trädgårdar. Kom med och bjud in dina vänner för Sveriges största 1 maj-firande.

Delta på 1 maj digitalt (Facebook-eventet)

1 maj-fonden
Vi ställer inte in – vi ställer om! På 1 maj fyller vi vanligtvis Stockholm, från Medis till Kungsan med politik, konst, musik och fest. Därför lanserar vi 1 maj-fonden.

100 000 kr som normalt skulle gått till vårt 1 maj-firande avsätter vi nu till föreningar, medlemmar, kulturarbetare eller andra kreativa personer med idéer på hur vi gör ett festligt 1 maj i karantän.

Har du/ni en idé? Skriv ner vad ni vill göra, hur vi kan använda det inför 1 maj och hur mycket pengar ni behöver så lovar vi ett snabbt svar. Skicka idéer till [email protected] och skriv ”1 maj-fonden” i ämnesraden.

Vi hanterar ansökningarna så snabbt vi kan och så länge pengarna räcker, men för att hinna göra något bra vill vi ha ansökan senast 23 april. Tänk på att det ni gör ska vara möjligt att sprida i sociala medier tex genom film, musik, foton eller liknande. Ange i ansökan hur ni vill ha pengarna utbetalda (lön, arvode, faktura eller föreningsbidrag).

Shop för fristadsfonden
Här har vi lanserat en tillfällig 1 maj shop som säljer saker i förmån för fristadsfonden. Vem som helst kan donera saker till försäljning i shoppen. Så som prints, broderi, smycken, täljgubbar, keramik eller plakat. Eller du kanske vill sälja en digital sånglektion eller en video-föreläsning. Varsågod – sälj eller handla!

Shop för fristadsfonden

1 maj pyssel
Om du behöver något att göra i pauserna under distansstudierna, på bussen på väg till skiftet eller något nytt att sysselsätta barnen med under långa vab-dagar så testa att 1 maj-pyssla. Vi har mönster för korsstygnsbroderi eller pärlplattor med 1 maj-tema!

Släpp lös kreativiteten, måla, sy, baka eller virka i 1 maj-anda! I bildspelet hittar du ett par exempel på broderier, pärlplattor, en 1 maj-bakelse och graffiti. Tagga gärna ditt pyssel med #1majpyssel

Länk till 1 maj-pyssel