Rättvis omställning räcker längst

Vänsterpartiet är det parti som går allra längst i klimatfrågan när det gäller ett reellt systemskifte för att rädda klimatet och i förlängningen oss alla. I partiprogrammet står det bland annat att den ekonomiska tillväxten måste underställas en utveckling som är ekologiskt hållbar. Dessutom ska samhällets resurser anpassas till ett rättvist miljöutrymme, vilket även gäller att det ska vara en rättvis fördelning mellan kvinnor och män.

Utifrån det systemförändrande perspektivet zoomar vi in mot allas vårt Storstockholm.

Jens Holm är riksdagsledamot för Vänsterpartiet, och ordförande i riksdagens trafikutskott, Som boende i Enskede cyklar han varje dag fram och tillbaka till riksdagen och har cyklat många mil på mer eller mindre cykelvänliga platser i både staden och länet.

– Stockholmarna vill ha klimaträttvisa och jämlikhet. Nu krävs det en konkret omställning för att rädda klimatet. Omställningen måste vara både röd och grön, säger Jens Holm.

En viktig nyckel till omställningen är just kollektivtrafiken.

– Vi måste bygga ut kapaciteten i kollektivtrafiken. Vi behöver fler tunnelbanelinjer, fler bussar och tätare avgångar, fortsätter Jens.

Höjningar av taxorna i kollektivtrafiken har gjort att priset för att resa kollektivt har ökat med ungefär 70 procent sedan 1995.

– Det har blivit fyra gånger dyrare att åka kollektivt jämfört med den allmänna prisökningen. Att resa med egen bil har, tack vara energisnålare motorer, blivit förhållandevis billigare , säger Jens.

Samtidigt har konsumentprisindex, KPI, ökat med 18 procent. Det betyder att kollektivtrafiken har fått fyra gånger så stora prishöjningar jämfört med den allmänna prishöjningen i samhället. Bilresor har däremot enbart ökat i takt med KPI. I ljuset av detta anser Jens Holm att det blågröna styrets höjning av SL-kortet är extra upprörande.

– Varför ska miljöhjältarna kollektivt straffas? Jag hoppas på ett kollektivtrafikuppror i Sverige, säger Jens Holm.

– Från riksdagen föreslår Vänsterpartiet mer pengar till att bygga ut kollektivtrafiken och att göra resorna billigare. Vi menar att regionerna ska få mer pengar till kollektivtrafiken och att barn och unga får resa gratis. Vår vision är gratis kollektivtrafik, men det ligger en bit fram i tiden, säger Jens.

En viktig nyckel till en grön omställning är möjligheten att cykla säkert i städerna.

– Vi anslår pengar för att bygga ut cykeltrafiken. Till exempel för att bygga riktiga cykelvägar med nivåseparering mellan gångbanor och cykelbanor. Precis som vi gör mot bilväg. Vi vill också skapa regioncykelstråk som inte upphör vid kommungränserna. Och självklart ska det gå att ta med cykeln i kollektivtrafiken, säger Jens.

Elsparkcyklarna som plötsligt dök upp överallt är det förmodligen fler än Jens Holm som är upprörda över.

– Vi kräver ordning och reda bland elsparkcyklarna I dagsläget råder kaos när den blågröna majoriteten i Stockholm tillåter åtta olika bolag som sätter ut sina fordon överallt. Elskotrarna har blivit ett av Stockholms största framkomlighetsproblem. En mardröm för alla funktionshindrade. Så kan vi inte ha det, säger Holm.

– Jag tycker att detta borde vara tillståndspliktig verksamhet, alltså att företagen måste ha ett avtal med kommunerna och betala för den kommersiella verksamhet de bedriver. Elsparkcyklarna borde endast får köras och parkeras på avsedda platser. Detta har vi lyft i riksdagen och jag vet att kamraterna i stadshuset också driver frågan.

Till exempel skulle man kunna kräva att elsparkcyklar måste ha ett tillstånd som kiosker och foodtrucks måste ha.

– De företag som inte sköter sig borde slängas ut, säger Jens Holm.