Planen för ett jämlikt Sverige

Den nuvarande samhällsutvecklingen är ingen naturlag. Politiken kan förändra om den vill.
– Vi har den viljan. Och vi har en plan för hur det ska gå till.

Det skriver Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson på DN Debatt idag.

En gång i tiden bodde vi alla i världens mest jämlika land. Men de senaste decennierna har skattesystemets omfördelning kraftigt försämrats. Tidigare försökte vi hitta gemensamma lösningar på samhällsproblem. Nu lämnas vanligt folk ofta ensamma vid arbetslöshet, funktionsnedsättning och sjukdom. Den relativa fattigdomen har fördubblats på mindre än tio år. Socialförsäkringarna har urholkats, så att vi använder en mycket mindre del av den gemensamma kakan till att ta hand om varandra. Tidigare bar staten en del av riskerna i bostadsbyggandet. Nu tvingas privatpersoner ta helt orimliga lån för att få en bostad. Hushållens skuldsättning är idag rekordhög. Det har gjort samhället skörare.

Nyligen demonstrerade landets undersköterskor för bättre arbetsvillkor. I det läget väljer Socialdemokraterna och 73-punktsgänget en politik som gynnar de allra rikaste. Borttagandet av värnskatten visar att Socialdemokraterna inte längre för en politik som ska minska ojämlikheten i samhället. De har lämnat sitt röda arv bakom sig.

Vi behöver bygga en välfärd där behoven tillåts styra. Vi måste få slut på underfinansieringen, marknadsstyrningen och vinstjakten.

Alla ska ha rätt till en jämlik vård. Barn ska både trivas i – och klara skolan. Folk ska ha schyssta arbetsvillkor. Assistansen måste funka. Våra äldre ska kunna ska få den omsorg de behöver och förtjänar. Alla ska ha rätt och råd att ha någonstans att bo.

Hur ska vi ha råd är det säkert några som frågar sig.

– Det har vi. Det är dagens ojämlikhet vi inte har råd med.
Det vi inte har råd med att skattesubventionera privatpersoners städning, cocktailpartyn, altanbyggen och köksrenovering i villorna i Djursholm och Danderyd.

Därför föreslår Vänsterpartiet en plan för ekonomisk jämlikhet. Att vrida ojämlikheten tillbaka tar tid. Under den tiden ska ingen lämnas ensam. Därför har vi i vår höstbudget de ekonomiskt mest utsatta i fokus. Alla ska kunna lita att samhället finns där, att vår generella välfärd håller vad den lovar.

Ekonomisk rättvisa är också en förutsättning för att vi ska ha någon framtid alls. Vi måste ta itu med de största klimatbovarna och ställa om. För det går att ge kommande generationer en planet som är bebolig genom att investera i järnväg i hela landet, snabbtåg, energiomställning. Det går att bygga bort det fossila Sverige och bli det förnybara landet.

Det går att bygga en framtid för alla, om vi vill.
Lösningen stavas: Jämställdhet.

• Garantipensionen höjs så att det gör skillnad
    Vi vill att garantipensionen höjs med 1000 kronor i månaden. När du blir gammal ska du veta att nivån på din pension blir värdig och att du ska ha råd att köpa presenter till barnbarnen. Vår höjning innebär att vi satsar 3,6 miljarder mer än regeringen på garantipensionen i budgeten.
  • Socialförsäkringarna repareras
    Vi behöver en sjukförsäkring som det går att lita på. Människor med permanent nedsatt arbetsförmåga ska få sin ekonomi förstärkt. Människor ska känna sig trygga om oturen är framme och man förlorar jobbet. A-kassan är en viktig stabilisator vid en lågkonjunktur. Arbetsmarknadsutbildningarna ska stärkas så att fler kan komma ut i arbete.
  • Assistansen säkras
    Det behövs lagändringar för att säkra tillgången till assistans. Vi är beredda att finansiera. Självklart ska den som lever sitt liv med en normbrytande funktionalitet ha möjlighet till ett bra liv.
  • Alla får rätt till friska tänder
    Tänderna är en klassfråga. Människor med dålig ekonomi tvingas avstå förebyggande tandläkarbesök och att laga tänderna. Det måste ett arbetarparti vilja förändra. Därför kommer tandvården ingå i vår jämlikhetsplan.
  • Skola. Vård. Omsorg.
    Kommunsektorns ekonomi ska stärkas. Vård, skola och omsorg ska få kraftigt utökade resurser, bland annat behövs fler anställas.
  • Fler måste kunna jobba inom välfärden
    Arbetskraftsbristen inom välfärden är akut. Därför kommer Vänsterpartiet presentera reformer för att få fler att få en utbildning inom välfärdsyrkena.
  • Ett rättvisare skattesystem
    Skattesystemets omfördelning skärps. Låg- och medelinkomsttagare betalar något mindre skatt än i dag, medan höginkomsttagare och rika får betala betydligt mer. Kapital, arv och förmögenheter ska beskattas hårdare.
  • Klimatet kan inte vänta
    Vi behöver bygga ett samhälle som klarar klimatomställningen, skapar fler jobb med värdiga villkor och får en bättre ekonomisk utveckling. Vi måste investera mer i infrastruktur, som till exempel järnväg och bostäder, om vi ska bygga ett hållbarare samhälle. Det måste vi göra nu, men hamnar vi en lågkonjunktur kommer de investeringarna behöva utökas. För att kunna genomföra fysiska investeringar i till exempel järnväg snabbare, måste staten kunna öka sin upplåning.

Detta är en kortad version av texten. Läs hela på DN Debatt…