Miljöpartiet borde stötta förslaget om fri kollektivtrafik

Slutreplik:
Miljöpartiet borde stötta förslaget om fri kollektivtrafik
Det är helt avgörande för klimatet att fler väljer kollektivtrafiken framför bilen. Därför vill Vänsterpartiet att kollektivtrafiken ska göras avgiftsfri och byggas ut. Miljöpartiet argumenterar emot vårt förslag och har istället röstat för höjningar av priserna på SL. Det är helt obegripligt agerat från ett parti som säger sig värna klimatet, skriver Vänsterpartiet i en slutreplik om klimatet till Miljöpartiet.

Om vi ska få fler att resa kollektivt så måste den blågröna majoriteten i Region Stockholm sluta höja priset på SL-kortet. Det är redan dyrt att åka med SL, särskilt om du är fattigpensionär eller ensamstående. Men Miljöpartiet verkar inte förstå det. De argumenterar istället för att de var tvungna att höja priserna för att kunna bygga ut kollektivtrafiken.

Vänsterpartiet tycker förstås också att kollektivtrafiken behöver byggas ut, men vi menar att det inte ska gå ut över vanliga resenärer som redan betalar mycket.

Istället måste de blågröna politikerna som styr Region Stockholm, tidigare Landstinget, se till att få kontroll över sin ekonomi. Där ingår Miljöpartiet, som styr tillsammans med Alliansen. Region Stockholm blöder miljarder till dyra konsulter och inom SL prioriterar politikerna jakt på plankare istället för att hålla biljettpriserna nere. Det är helt fel väg att gå.

Det rimliga agerandet av Miljöpartiet och de övriga styrande i Region Stockholm vore istället att titta på modeller för att göra kollektivtrafiken avgiftsfri som man har gjort i Tallinn, Luxemburg och Dunkerque. Det är ett nödvändigt steg för klimatet.

Istället för att låsa sig till överenskommelser med de borgerliga partierna borde Miljöpartiet driva en grön politik på alla plan. Och i en grön politik ingår inte höjningar av priset för kollektivtrafiken, utan tvärtom.

MP, när ska ni föra en klimatpolitik som vanligt folk har råd med? Alla har inte råd med elbil eller elcykel. Inför fri kollektivtrafik och gör en konkret insats för klimatet.

Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd Region Stockholm
Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd Stockholms stad
Elena Karlström (V), ordförande Vänsterpartiet Storstockholm

Läs alla artiklar här:
1. Vänsterpartiet i Stockholm:  Stäng Bromma och inför gratis kollektivtrafik
2. Replik från Moderaterna: Bygg ut Arlanda och säkerställ att Bromma blir kvar
3. Slutreplik från V: Miljöpartiet borde stötta förslaget om fri kollektivtrafik