Stöd Fristadsfonden

För att hjälpa fler människor som har skyddsskäl att få stanna i Sverige driver Vänsterpartiet Storstockholm en insamling till Fristadsfonden. Där regeringens och EU:s politik riskerar människors liv, räddar vi liv.

Tillsammans för flyktingars rätt

Rätten till skydd är satt ur spel. Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna. Vänsterpartiet gör det vi kan för att ändra politiskt, men det räcker inte. Vi måste också hjälpa konkret och direkt.

Detta kan du göra

Gilla Fristadsfondens Facebooksida
Gilla Fristadsfonden på Facebook, bjud in dina vänner att gilla och dela sidans inlägg.

Bli månadsgivare
Det absolut viktigaste för fonden är att få in pengar varje månad. Det underlättar otroligt för arbetet. Ladda hem autogiroblanketten på: fristadsfonden.se/bidra/

Ge en gåva
Din gåva gör att Fristadsfonden kan fortsätta sitt arbete och se till att drabbade familjer, barn och ungdomar får det stöd de behöver.

Swisha din gåva till: 123 350 89 00 (du kan scanna QR-koden för att komma direkt till insamlingen)

Till Plusgiro: Sätt in pengar direkt på fondens plusgirokonto 26 31 25-7

Berätta för fler om Fristadsfondens viktiga arbete!
Att fler vet vad Fristadsfonden gör är ovärderligt.

Vad är Fristadsfonden?

Ulla Hoffman är ordförande i Fristadsfonden och svarar här på ett par frågor.

Fristadsfonden instiftades av Vänsterpartiets partistyrelse 1995. Via fonden hjälper vi asylsökande flyktingar som hotas av utvisning. Många har varit utsatta för förföljelse och tortyr eller har traumatiska krigsupplevelser bakom sig. De asylsökande som fonden hjälper hyser välgrundad fruktan för att återvända till de länder de flytt ifrån och tvingas därför gömma sig i vårt land, berättar Ulla.

Besluten blir makabra när man vet hur det ser ut i Afghanistan.

Vilka är det som behöver er hjälp idag?
Många av dem vi hjälper idag är ensamkommande ungdomar från Afghanistan. Med stöd av ovetenskapliga åldersbedömningar skriver Migrationsverket upp deras ålder till 18 år för att göra det lagligt möjligt att skicka dem till Kabul. Besluten blir makabra när man vet hur det ser ut i Afghanistan.

Vad är det Fristadsfonden kan hjälpa till med?
Fonden bidrar med pengar till sakkunnig juridisk hjälp, när vi efter en noggrann undersökning har funnit att det finns rimliga möjligheter att få avslagsbeslutet upphävt – antingen genom att ansöka om verkställighetshinder eller att lyfta ärendet till en internationell instans, säger Ulla Hoffmann. För att kunna övertyga myndigheterna om att flyktingarna har asylskäl, blir vi många gånger tvungna att bekosta tortyrutredningar, läkarutlåtanden och psykologintyg. Många behöver tolk under tortyrutredningen och då kan fonden gå in och ersätta de kostnaderna.

Därför behövs pengar nu
Som konsekvens av den hårdnande politiken får fler flyktingar avslag och ansökningarna hos fonden blir fler. Inte alla beviljas hjälp, men även de mest angelägna fallen är så pass många att Fristadsfondens medel med nuvarande takt kommer att vara helt slut inom några månader. Få känner till fonden och dess arbete, hjälp Fristadsfonden att hjälpa fler!