Abdipriset 2017

A2017 års Abdipris tilldelas Rissneambassadörerna för att de är ett fantatiskt fint exempel på hur unga människor tillsammans kan förändra orten de lever i.

– Rissneambassadörerna visar på kraften i att gå ihop och göra saker tillsammans. De organiserar sig för det Rissne de vill leva och bo i. Det är helt i Abdirahim Hassans anda och de är värdiga mottagare av 2017 års Abdi-pris, säger Jonas Sjöstedt.

Abdipriset delas ut till minne av vänsterpartisten och ungvänstraren Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013. Jonas Sjöstedt delade idag ut priset i Husby, Stockholm där Abdirahim Hassan bodde och verkade.

Motiveringen lyder:
”Abdirahim Hassans minnesfond delar härmed ut 2017 års medel för verksamhet i Abdis anda till den ideella föreningen Rissneambassadörerna.
Rissneambassadörerna startade som ett projekt där Sundbyberg kommun såg till att ungdomar från orten fick ett ekonomiskt utrymme att ordna julfiranden, skidresor, basketturneringar och mycket annat. Det samlade många unga människor, som lärde sig att själva organisera det Rissne de ville se.

Den visade sig behövas. När de borgerliga partierna och Miljöpartiet tillsammans bildade en ny majoritet i kommunen drog de undan hela ekonomin från projektet. Det stoppade däremot inte Rissneambassadörerna. Istället för att lägga ner, startade de om som en ideell förening som fortsätter jobba för Rissnes bästa. Abdirahim Hassan arbetade för att ge fler unga chansen att bli erfarna organisatörer som kan förändra orten de lever i. Rissneambassadörerna är ett fantastiskt fint exempel på det. Vi hoppas att Abdi-priset 2017 ska vara både ett praktiskt stöd och en inspiration i ert arbete.”

Prissumman på 20 000 kronor kommer från den fond till Abdirahim Hassans minne som instiftats av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm.

Fotograf: Samuel Scherman