Uttalande

Vi står inte ut

#Vistårinteut – Kampen fortsätter!

Situationen är outhärdlig för ensamkommande barn och ungdomar i Sverige. Några av dem står inte ut längre och flera självmord har rapporterats. Handläggningstiden på Migrationsverket för ensamkommande barn och unga är mer än ett år. Det finns inga rättssäkra åldersbedömningar. När ett syskon fyller 18 kan lillebror omprövas och gå från att vara 16 år till 19 år från en dag till en annan. Plötsligt blev han storebror, för att nån suddade och skrev om en siffra på ett papper.

Vänsterpartiet Storstockholm stödjer, liksom Vänsterpartiet på rikstäckande nivå, initiativet från #vistårinteut och deras krav på amnesti för alla ensamkommande barn och unga som varit mer än ett år i Sverige.

För att förhindra fler självmord måste stat och kommuner stoppa omflyttningar av ensamkommande barn och unga som befinner sig i asylprocess. En tonåring ska inte behöva välja mellan att gå klart gymnasiet – eller att ha någonstans att bo. Migrationsverket måste frysa alla utvisningar för ensamkommande barn och unga omedelbart och vi måste ge dem en chans att etablera sig och bygga upp sitt nya liv. Med nya kompisar och trygga vuxna runt sig som ser och bryr sig om dem.

Som rättsstat ska Sverige visa att barns och ungas rättigheter är giltiga, som rikt land ska Sverige visa att vi har råd att ta hand om skyddssökande barn och unga.

Samhällsklimatet har idag blivit allt hårdare, murarna kring EU byggs allt högre och de pratar om att svensk gränskontroll i fortsättningen ska skärpas och bli heltäckande. Den rödgröna regeringens vallöften handlade om att erbjuda en trygg fristad åt människor som flyr från förföljelse, tortyr och krig. Idag ser flyktingpolitiken helt annorlunda ut och den rödgröna regeringen står idag för en av EU:s hårdaste flyktingpolitik.

Vi som inte ger upp och ser Sverige som ett välkomnande asylland som står för mänskliga rättigheter, vi stödjer #vistårinteut i deras kamp.

Skriv på du också!