Event

Vänsterpartiet 100 år

Den 13 maj 1917 bildades Sveriges Socialdemokratiska Vänsterparti som föregångare till det som så småningom skulle bli Vänsterpartiet. Med anledning av uppmärksammandet av Vänsterpartiets 100-åriga historia anordnas det två evenemang i Stockholm lördagen 13 maj.

Först är den en halvdag på ABF-huset i Stockholm, Sveavägen 41, med seminarium och kultur.
En panel bestående av Anna Herdy, chefredaktör Flamman, Jenny Lindahl, chef Arena Opinion, Nooshi Dadgostar, riksdagsledamot (V), Jörn Svensson, tidigare riksdagsledamot (V) diskuterar om partiets historia och vilka lärdomar vi kan dra inför framtiden. Jonas Sjöstedt, blåsorkestern, Ida Gabrielsson och Jenny Wrangborg kommer delta under dagen.

13 maj
➤ ABF-huset, Z-salen, Sveavägen 41
➤ 12.00-15.30
➤ Vänsterpartiet bjuder på fika.
➤
Här hittar du facebookevenemanget.

På kvällen är det äntligen dags för releasefest för boken Ett kollektiv av röster – 100 år av systerskap, om kvinnor i Vänsterpartiets historia.

– Boken handlar om Vänsterpartiets kvinnohistoria och om att synliggöra kvinnors partiarbete idag och genom historien. Kom på party, du kommer inte ångra dig! säger Ida Gabrielsson som är ordförande för kvinnonätverket och en av två redaktörer till boken. Du kan läsa Idas förord till boken här

Festen är på Bar Brooklyn, Hornstulls strand 4, i Stockholm. Festen är gratis men det är obligatorisk anmälan, så klicka här för att anmäla dig. Releasefesten börjar kl 18:30 och håller på till 23.00, efter det finns det möjlighet att stanna kvar på Bar Brooklyn och dansa vidare till 03.00. På festen kan du köpa boken, ta något att äta eller dansa till musik utvald av vänsterprofiler.

☞ Dansa till vänster-DJs: Rossana Dinamarca, Clara Lindblom, Anna Herdy, Ulla Hoffmann, Karin Rågsjö och Nooshi Dadgostar
☞ Köp ditt ex av boken, swish och kontanter gäller!
☞ 18.30, Bar Brooklyn, Hornstulls strand 4 (T: Hornstull)
☞ Mat och dryck finns att köpa på plats
☞ 18-årsgräns
Bjud in dina vänner
☞ Obligatorisk anmälan, så klicka här
Arrangeras av Vänsterpartiet och Vänsterpartiet Storstockholm i samarbete med Leopard Förlag.