1,5 miljarder till Storstockholm

Det blev över 1,5 miljarder till välfärden i Storstockholm i vårbudgeten. Vänsterpartiet har fått igenom sitt avgörande krav på 10 välfärdsmiljarder i budgetförhandlingarna med regeringen. I Storstockholm betyder det att kommunerna och landstingen snabbt kan stärka välfärden.

De 10 välfärdsmiljarderna som spikades i budgetförhandlingarna med regeringen gör det möjligt för kommunerna och landstingen att anställa tusentals fler i framför allt vården, förskolan och omsorgen.

-Den här budgeten är en tydlig satsning på välfärden. Den visar att när Vänsterpartiet är med och påverkar satsas resurserna där de bäst behövs, säger Barbro Sörman, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

Satsningen är ett permanent tillskott varje år till kommuner och landsting och gäller från och med år 2017. Det konkreta förslaget kommer att läggas på riksdagens bord i höst.

– Underbart att kommunerna äntligen får mer resurser. För oss i Stockholms stad innebär detta drygt 446 miljoner kronor för 2017. Det betyder att vi kan fortsätta stärka viktiga områden som äldreomsorgen, skolan och socialtjänsten så att stockholmarna får en starkare välfärd, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd i Stockholm.

Även i andra kommuner i Stockholms län kommer pengarna få stor betydelse. Förutom i Stockholms stad är Vänsterpartiet med och styr i Upplands Väsby, Botkyrka och Södertälje.

– Vänstermiljarderna till kommunerna är efterlängtade. I Väsby kommer vi att kunna anställa fler i förskola och skola för trygghet och bättre resultat. Det är speciellt viktigt för barn med särskilda behov att kunna få arbeta i mindre grupper och få utökat stöd. 25,9 miljoner extra till Väsby räcker för att anställa drygt 50 personer, säger Anders Rosén, kommunalråd för Vänsterpartiet i Upplands Väsby.

De extra pengarna kommer även vara mycket viktiga i Botkyrka.

– Under de kommande åren ska vi renovera förskolor och skolor för en stor del av Botkyrkas barn och unga. Pengarna kommer hjälpa oss att kunna lyfta våra elevers pedagogiska miljöer från 70-talsstandard till absolut toppklass. Det blir ett verkligt välfärdslyft, säger Mats Einarsson, kommunalråd för Vänsterpartiet i Botkyrka.

Södertälje är den kommun efter Stockholm som får ut mest av satsningen.

– Södertälje har tagit ett stort ansvar i flyktingmottagandet och det utökade stödet på drygt 105,3 miljoner kronor från regeringen innebär att vi kan göra en kraftfull satsning på vård och äldreomsorg i Södertälje kommun, säger Staffan Norberg, kommunalråd för Vänsterpartiet i Södertälje.

Vänsterpartiets landstingsråd i opposition, Håkan Jörnehed, i Stockholms läns landsting välkomnar också budgetsatsningen som ger 381 miljoner till landstinget.

– Jag gläds självklart åt denna satsning på välfärden. I Stockholms läns landsting är behoven stora, inte minst med tanke på de 400 stängda vårdplatserna, personalbristen och det kaos som nu råder i förlossningsvården. De 381 miljonerna som SLL får är otroligt välbehövliga, säger Håkan Jörnehed, landstingsråd Stockholms läns landsting.