Stockholm: Vi bryter segregationen!

SegregationenSom DN rapporterar idag har Stockholmsvänstern tagit fram en rapport som visar en kraftig segregation mellan Stockholms stadsdelar.

Det finns en tydlig koppling mellan skolresultat och var eleverna bor. Med bara några minuters bilväg passerar vi områden där elevernas skolresultat skiljer sig avsevärt från varandra. I stadsdelsområdet Spånga-Tensta finns stadsdelen Sundby där varenda elev har så bra skolresultat att de kan söka vidare till gymnasiet. I en annan stadsdel, Tensta, är nästan var tredje elev inte behörig att söka sig vidare. Bostadspolitiken, utbildningspolitiken, arbetsmarknadspolitiken och den nuvarande regeringens fördelningspolitik har bidragit till att Stockholm nu är en av Europas mest segregerade städer.

Den förda politiken göder segregationen. Läs hela rapporten här.

Nu på onsdag kommer vi att presentera rapporten nu på onsdag den 24e april med en fest och ett samtal på Teater Tribunalen.

Vi tänker bryta segregationen. Kom och diskutera hur vi gör det!
Diskussionspanelen består av arbetsmarknadsnämndens vice ordf i Stockholms stad Karin Rågsjö (V), Vänsterpartiets Ali Esbati som arbetar med arbetsmarknadsfrågor nationellt och nationalekonom Ingvar Nilsson, som länge har arbetat med att beräkna vad det kostar att låta bli att satsa på unga och arbetslösa. På scenen står musikerna Kajsa Grytt och Johan Johansson. På plats finns också utredare Calle Dahlström.
Kvällens moderator är Kajsa Ekis Ekman.

Program:
18:30 Baren öppnar