1 maj-talare: Ulla Andersson

ulla-budget2Namn: Ulla Andersson
Gör: Förste vice ordförande för Vänsterpartiet, Riksdagsledamot från Gävle och ekonomisk-politisk talesperson
Aktuell: Talar i Södertälje och i Kungsträdgården på 1 maj

Namn: Ulla Andersson
Aktuell: Talar i Södertälje och i Kungsträdgården på 1 maj

Du ska tala inför Sveriges största 1 maj-publik, hur känns det?
– Det känns förskräckligt pirrigt, men också härligt att få 1 maj-tala i Stockholm. Har länge velat gå med i ett sådant jättetåg men alltid talat själv på andra håll i landet så det har inte gått. Men nu ska det bli av. Mäktigt blir det och skönt att se att vi är så många som står upp för solidaritet, jämlikhet och demokrati.

Vad kommer talet att handla om?
– Det vet jag inte riktigt än men det är väl ingen högoddsare att jag kommer att ta upp den skyhöga arbetslösheten. Sverige har i dag 80 000 fler arbetslösa än när högern fick regeringsmakten, 100 000 unga är arbetslösa det är 30 000 fler än 2006. Över hälften av de arbetslösa är långtidsarbetslösa. Regeringens våta drömmar om att sänkta skatter och en press nedåt på lönerna är en lösning på arbetslösheten är bara till glädje för gamla högerspöken. Alla vi andra betalar ett högt pris. De växande inkomstskillnaderna, inte minst de mellan kvinnor och män måste vara med, för oss feminister är siffrorna direkt nedslående eftersom de ökat med 40 procent på 6 år. Vinster i välfärden blir väl ett av huvudspåren, det känns bra att vi har så många med oss i den frågan. Det finns så mycket att ta upp efter 6 år av borgerligt styre att ni nog får dra mig ned från scenen till slut.

Vilken av Vänsterpartiets satsningar skulle vara viktigast för Stockholmsregionen?
– Våra reformer är nog välkomna i de allra flesta delar av landet eftersom de skapar fler jobb och ökar resurserna till skola, äldreomsorg och sjukvård. Bostadsbristen måste byggas bort, det är ett politiskt ansvar inte marknadens. Så investeringsstöd för byggande av hyresrätter till rimliga hyror, utbyggd kollektivtrafik, lagstadgad rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid borde vara något som förbättrar livet i Stockholm. Och inte minst fler fasta jobb på heltid.

Vilken är den viktigaste reformen i din första budgetprop som
finansminister efter valet 2014?

– Det blir en lagstiftning med förbud mot vinstdrivande bolag i välfärden.

Läs mer om Vänsterpartiets 1 maj-firande här: https://storstockholm.vansterpartiet.se/kampanj/1-maj-med-vansterpartiet-storstockholm/