Vänsterpartiet lussar för kollektivtrafiken

Vänsterpartiet i Storstockholm lussar idag för kollektivtrafiken och bjuder kollektivtrafikresenärer på glögg, pepparkakor och lussekatter. Med denna form av lussande vill Vänsterpartiet uppmärksamma behovet av att satsa mer resurser på att bygga ut kollektivtrafiken i hela länet. Detta vill partiet bekosta genom att stoppa det planerade motorvägsbygget Förbifart Stockholm.

– När den borgerliga majoriteten vill bygga nya motorvägar för miljöovänlig privatbilism så sker det på bekostnad av den miljövänliga kollektivtrafiken. Vi lussar runt om i länet för att uppmärksamma hur vi skulle kunna få bättre kollektivtrafik om vi låter bli att bygga förbifart Stockholm, säger Tobias Smedberg från partidistriktets miljö- och klimatutskott.

Vänsterpartiet vill genomföra den största satsningen på kollektivtrafiken i Sverige i modern tid, vilket ska bekostas av resurser som kan frigöras av att stoppa motorvägsprojektet förbifart Stockholm. Vänsterpartiet menar att motorvägsbygget är ett miljövidrigt och ineffektivt projekt som enligt forskning kommer öka bilismen och öka utsläppen av växthusgaser. Dessutom kostar motorvägsbygget över 1,3 miljarder kronor per kilometer.

Idag lussar Vänsterpartiet Storstockholm i kollektivtrafiken på olika ställen i länet. Till exempel vid Sergels Torg, T-centralen, i Solna, på Kungsholmen, i Värmdö och i Nynäshamn. På plats bjuds resenärerna på lussefika och uppmanas skriva under namninsamling för kollektivtrafiken – mot förbifart Stockholm. Du kan också skriva under på www.stoppaforbifarten.se. Sista dag att skriva under är den 15 december.

Bilden är från morgonens lussande i Gustavsberg.