Event

Manifestation: Rätt att stanna, rätt att återförenas.

Manifestation för barnens bästa i asylprocessen. Den 20 november kl 17.30-18.30 utanför Kulturhuset, vid Sergels torg, i Stockholm. Mer info uppdateras löpande på Facebook.

Tal av representanter från Sveriges kristna råd, FARR och Somaliska riksförbundet. Musik av Behrang Miri.

I kampanjen ”Rätt att stanna – Rätt att återförenas” vill FARR och Sveriges kristna råd (SKR) uppmärksamma barn som nekas en rättvis asylprövning på grund av Dublinförordningen, samt de barn som inte får återförenas med sina föräldrar på grund av att regelverket kring familjeåterförening ställer ID-krav som somaliska medborgare, på grund av läget i landet, inte kan leva upp till. Administrativa orättvisor skapar livsavgörande konsekvenser för redan utsatta människor.

Att få återförenas med sin familj är en grundläggande mänsklig rättighet, att få sina behov tillgodosedda som barn likaså. Därför, menar vi, måste den svenska regeringen se till att:

· Stoppa alla avvisningar av barn till ”första asylland” enligt Dublinförordningen.

· Ändra lagstiftningen så att rätten att återförenas med sin familj garanteras och låt förändringen ske skyndsamt, då läget är akut för många barn.

· Ta hänsyn till professionella bedömningar från barnläkare, psykologer och socialarbetare gällande barnets bästa i asylprocessen.

· Sätt barnets behov främst även när det gäller barn som saknar uppehållstillstånd eller svenskt medborgarskap.

FARR:s lokalgrupper på olika orter kommer att genomföra liknande manifestationer:

Manifestationen anordnas i samarbete med SKR och sammanfaller med Kyrkornas globala vecka, där bl.a. kampanjen ”Brev till Billström och Ferm” ingår: