Event

Vänsterpartiet Storstockholm stödjer arbetarnas kamp i Iran

Internationell Solidaritetsdag för fängslade arbetarledare i Iran

Lördag 5 november hålls demonstrationer världen över för att uppmärksamma arbetarnas situation i Iran.
Många arbetare och facklig aktivister sitter fängslade i Iran. Tusentals aktivister har dödats och fängslats.
Här följer namnen på några av de fackligt aktiva som under svår förhållanden idag sitter fängslade för sin fackliga aktivitet:

Reza Shahabi och Ebrahim Madadi, ledare för Tehrans bussförarfackförening.

Behnam Ebrahimzadeh, fängslad medlem i Stödkommittén för byggandet av fria arbetarorganisationer dömd till 20 års fängelse för ”uppror mot Gud”.

Rasoul Bodaghi, medlem i Lärarnas Fackförbund, dömd till sex års fängelse för facklig aktivitet.

Ayat Niafar, medlem i Stödkommittén för byggandet av fria arbetarorganisationer.

Mansoor Osanloo, ledare för bussförarnas fackförbund, för närvarande villkorligt frigiven efter att ha tillbringat fyra år i fängelse. Ytterligare en dom på fem plus ett år har ännu inte återkallats, vilket i praktiken innebär att han befinner sig i husarrest.

Dessa fackliga aktivisters familjer har också varit föremål för trakasserar den senaste tidens strejker i Iran, bl.a. inom den petrokemiska industrin.

Vänsterparitet Storstockholm stödjer tillsammans flera svenska fackliga organisationer, bland annat sektion 26, 30, 34 i Kommunal Stockholms län arbetarnas krav på mänskliga och fackliga rättigheter i Iran.

Partiet kommer att delta i två demonstrationer som kommer att äga rum på lördag. Den ena i samband med inlämnandet av ett uttalande till den iranska ambassaden kl.13.00. Den andra demonstrationen äger rum samma dag på Sergels Torg kl.15.00. Talare från vänsterpartiet är riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh.

Vi uttrycker vår solidaritet med förföljda och fängslade arbetare i Iran och kräver omedelbar frigivning av alla arbetarledare, fackliga aktivister och politiska fångar.

Vi fördömer den iranska regimens arresteringar, åtal och andra förödmjukelser av alla som kämpar för bättre arbets- och levnadsvillkor samt regimens försök att undertrycka bildandet av fria och oberoende fackföreningar.

Vi stödjer starkt de iranska arbetarnas och det iranska folkets krav på politiska fri- och rättigheter såsom organisationsfrihet, församlingsfrihet och yttrandefrihet samt deras kamp för rättvisa, jämlikhet, välfärd och ett mänskligt samhälle.

Vänsterpartiet Storstockholm

Kontakt, Amineh Kakabveh, riksdagsledamot (v) 076-130 1236