Nolltolerans mot rasism

Högerextrema och främlingsfientliga partier har under den senaste tioårsperioden byggt upp ett betydande folkligt stöd i flera europeiska länder. Många regeringar har misslyckats med att möta människors rättmätiga krav på rättvisa och skäliga levnadsvillkor. På flera håll har detta medverkat till att främlingsfientlig och rasistisk politik tagit plats i de nationella parlamenten.

Efter Ny Demokratis inträde i riksdagen i början på nittiotalet anpassades politiken i invandrarfientlig riktning. Idag ser vi återigen en utveckling där främlingsfientliga och rasistiska krafter alltmer tillåts sätta den politiska dagordningen, också genom att de etablerade partierna gör denna dagordning till sin egen. Detta avslöjar vissa partiers svårigheter att avstå ifrån symbolpolitik med rasistiska undertoner – både för att vinna några extra röster och för att bereda väg för avgörande systemförändringar.

Sverigedemokraterna är sedan valet 2010 invalda i riksdagen och i en mängd kommuner i landet och har därmed fått ett nationellt genombrott. Det skedde efter fyra år av hårdför klasspolitik från den borgerliga regeringen, men framförallt därför att politiken under lång tid misslyckats med att bryta klassklyftor och diskriminering. Det är en situation som ställer höga krav på Vänsterpartiet och andra antirasistiska krafter. Den anpassning till rasisternas verklighetsbild som vi redan sett hos vissa främst borgerliga partier måste mötas och förhindras. Många människors berättigade ilska över att bli utsatta för en samhällsordning där de ständigt förlorar skall vi möta med en vänsterpolitik som utmanar och ifrågasätter den ekonomiska makten och politiska eliten. En politik som innebär konkreta sociala och materiella förbättringar i människors vardag. I motsatts till rasisterna så sparkar vi uppåt, inte nedåt.

Uttalande antaget av Vänsterpartiets partistyrelse 3-4 december 2010

Läs hela uttalandet.