”Demonstrera mot rasism”

Berätta vad som händer under demonstrationen 11 dec?

– Kl 15 är det samling vid Slussen för alla som vill manifestera sin avsky mot de rasistiska vindar som blåser i samhället, säger Stig Johnell från Vänsterpartiets antirasistiska utskott.

Stig har tillsammans med bland annat Ung Vänster och LO-distriktet i Stockholms län anordnat demonstrationen.

Vid Slussen blir det tal av ordföranden för Ung Vänster Storstockholm, Tove Liljeholm, och Emilia Bjuggren för SSU Stockholms Stad. Därefter går fackeltåget till Medborgarplatsen. Där avslutas manifestationen med underhållning och tal av biskop Eva Brunne och Stefan Löfvén, ordf IF Metall.

Varför är det viktigt att demonstrera mot rasismen?

– I många länder i Europa har rasismen fått kraftigt inflytande på den förda politiken. Romer förföljs idag öppet i länder som Frankrike och Italien. Holland och Danmark är andra länder där nationalismen går starkt framåt. Motståndet mot detta finns, men våra röster får inte klinga ohörda, konstaterar Stig.

– I år är det även tio år sen den första nazistiska demonstrationen i Rönninge med anledning av det tragiska mordet på en ung skinnskalle där. De hoppas på att många sluter upp för ’vit makt’. Vi måste sluta upp för en fredlig manifestation för öppenhet. Alla är mycket välkomna. Alla behövs!