Vi vill storsatsa på Spårväg City

Vänsterpartiet har varit kritiskt till bygget av Spårväg City. Projektet har varit dåligt utrett och den nya spårstumpen på Hamngatan är långt ifrån den kapacitetsförstärkning av spårtrafiken som Stockholm behöver. Därför vill Vänsterpartiet nu satsa ordentligt på Spårväg City och förlänga den nya spårvägen till Universitetet.

– Som spårvägen ser ut nu fyller den ingen egentlig funktion. För att det inte ska vara en förgäves-satsning vill vi förlänga den norrut till Universitetet via Ropsten. Vid Universitetet ska den knytas ihop med Tvärbana Norr som förlängs från Solna, säger Gunilla Roxby Cromvall (V) i SL:s styrelse, som vill döpa om projektet från Spårväg City till Inre spårvägsringen.

– Genom förlängningen till Universitetet vill vi skapa en ringlinje runt Stockholm som avlastar tunnelbanan och ger nya smarta resvägar. Idag måste många resenärer ta omvägen via City helt i onödan.

Vänsterpartiet vill också storsatsa på tunnelbanan genom att förlänga Gröna linjen från Hagsätra till Älvsjö och bygga ut Blå linjen till både Orminge och norrut till Barkarby. På önskelistan står också en helt ny tunnelbanesträckning från Liljeholmen till Fridhemsplan via Hornstull.

– En ny t-banelinje mellan Liljeholmen och Fridhemsplan skulle minska trycket på tunnelbanan vid Slussen och T-centralen och ge resenärerna längs Fruängen- och Norsborgsgrenarna en smidig direktlinje till Kungsholmen och norrut, säger Gunilla Roxby Cromvall.

För mer information:
Gunilla Roxby Cromvall: 073-966 12 92