Vänsterpartiet lovar satsning på damfotbollen

Vänsterpartiet lovar idag att vid en Rödgrön valvinst den 19 september göra en storsatsning på damfotbollen i Stockholm. Damfotbollen ska ha samma möjligheter som herrarna till uppvärmda planer, bra träningstider och att kunna se fotbollen som ett karriärsval som man kan försörja sig av.

Skillnaderna mellan hur herr- och damfotbollen behandlas saknar alla typer av proportioner och rimlighet, säger Åsa Hagelstedt, Vänsterpartistisk representant i Stockholms idrottsnämnd. Att våra kvinnliga idrottare skottar sina egna planer under vinterhalvåret, medan herrarna både har uppvärmda planer och ekonomiska möjligheter att hyra in sig på träningsanläggningar är helt oacceptabelt, fortsätter Åsa Hagelstedt.

Vänsterpartiet lovar en översyn på damernas träningsanläggningar, såväl anläggningarna i stort samt möjligheten att få uppvärmda fotbollsplaner. Vänsterpartiet kommer också se över hur man kan förhindra det tapp som sker i åldrarna 15-18 år hos fotbollsutövande flickor.

– Damfotbollen var den snabbast växande idrotten förra året med 17 %. Men sanningen är att i dagsläget är lönerna för de få professionella damfotbollsspelare vi har så låga att det omöjliggör att se utövandet som en karriärsmöjlighet. Vänsterpartiet är ett parti som har jämlikhet och jämställdhet som grundstenar och detta är ett tydligt exempel på motsatsen, avslutar Åsa Hagelstedt.

Kontakt:
Åsa Hagelstedt, Vänsterpartistisk representant i Stockholms idrottsnämnd