Mirre Malm

Marre_hemsida

Vänsterpartiet räddade kvinnojouren i Nynäshamn”

Intervju med Mirre Malm, gruppledare Vänsterpartiet Nynäshamn. Mirre är 40 år och bor tillsammans med man och tre barn, hon har tidigare jobbat som arbetsledare inom LSS verksamhet.

Hur gick det för Vänsterpartiet Nynäshamn i valet?

Vi tyckte det gick bra! Vänsterpartiet gick fram med nästan 1,5 procent i kommunvalet, nu ligger vi på 6,4 procent. Det har gjort att vi fått ett mandat till.

Jag har hört att ni fått igenom mycket redan?

Ja, vi har räddat kvinnojouren i Nynäshamn! När vi skulle förhandlade om budget sade vi att vi inte kommer att göra något förrän de tillsätter medel för att kvinnojouren ska kunna fortsätta sin verksamhet. Och det gick de med på! Kvinnojouren har redan lagt ner sin verksamhet sedan september eftersom de inte hade finansiering, men det finns krafter som sagt att de kan påbörja nästa år igen. De är jätteglada, de har sagt att det är Vänsterpartiet man kan lita på när det gäller feministiska välfärdsfrågor.

Känner du någon som fått hjälp genom kvinnojouren?

Ja, jag känner några som bott där. De har sökt hjälp för trauma eller ren juridisk hjälp och varit nöjda med hjälpen. Det är viktigt att det finns en kvinnojour i Nynäshamn eftersom det tar lång tid att ta sig till andra jourer. Över 150 kvinnor har besökt kvinnojouren bara i år, och då bor det bara 26 000 människor i Nynäshamn.

Men det finns också mer ni fått igenom va?

Alla LOV-företag måste nu ha kollektivavtal, inte kollektivavtalsliknande villkor, utan kollektivavtal. Inget av allmännyttan kommer att säljas under nästa mandatperiod. Vi har också sett till att de små barnen för högre skolpeng, vilket betyder mindre barngrupper. Det är jag stolt över. Det är viktigt för att personal som är ålderstigna idag går ner i arbetstid för att orka med. Alla barn förtjänar att bli sedda, hörda och bekräftade.

Vilka är det ni har förhandlat med?

Det är treklövern, S, MP och FP som styr Nynäshamn, som vi förhandlat med. S och MP hade kunnat ha med oss i samarbetet, men FP sade nej till det och S valde FP framför oss eftersom de haft samarbete med FP i åtta år.

Hur ser du på framtiden?

Vi är 40 medlemmar i partiföreningen. När jag började var vi 26. Jag ser på framtiden med stor tillförsikt. Vi har en kompetent partigrupp. Vi har en framåtanda i partiet. Vi vill någonting och vi verkställer det.

När gick du med i Vänsterpartiet?

Jag gick med 2001 tror jag. I mina unga år röstade jag borgerligt. Sen började jag plugga och fick en klassmedvetenhet, förstod att de olika klasserna måste bekämpas med bra omfördelningspolitik.

Favoritslagord?
Alla vinner på att alla har det bra!

Intervju: Seluah Alsaati