• Välfärd

Välfärd

Ett samhälle där vi tar hand om varandra är ett samhälle att lita på. Under flera år har högern och Socialdemokraterna låtit välfärden bli allt mer ojämlik. Vänsterpartiet kan se till att vi får en jämlik och jämställd välfärd som det går att lita på.

Poängen med Vänsterpartiets sjukvårdspolitik är att du ska få den hjälp du behöver – när du behöver den. Men trots att Sverige har en hälso- och sjukvård i medicinsk världsklass så är det inte alltid så idag. Klasskillnader märks allt tydligare och män och kvinnor behandlas olika i vården. Du ska inte behöva vara frisk, rik och välutbildad för att få rätt vård i Sverige

Personalen bär sjukvården
Allt för länge har sjukvårdens personal arbetat under dåliga villkor, med låga löner och pressade scheman.

Sjukvården i Stockholms läns landsting har varit högerns experimentverkstad där det varit viktigare att privatisera och bygga skrytbyggen än att ge personalen bra arbetsvillkor. Därför vill Vänsterpartiet prioritera arbetsvillkoren för alla som jobbar i sjukvården.

Vänsterpartiet vill genomföra arbetstidsförkortning med bibehållen lön för att minska stressen hos vårdpersonal på exempelvis förlossnings- och akutmottagningar.

Tänderna är en del av kroppen
Vänsterpartiet vill införa ett riktigt högkostnadsskydd i tandvården. Vi föreslår att alla kostnader över 2 000 kronor subventioneras fullt ut. Alla ska ha råd med friska tänder.

En jämlik skola
Skolan dras isär. Elevers lärande beror mer och mer på vilken skola de hamnar i och vilka föräldrar de har. Så behöver det inte vara. Vänsterpartiet vill skapa en jämlik skola. Alla ska kunna lita på att skolan närmast hemmet är bra. Därför vill vi stoppa vinstdrivande företag från att driva skolor och ta bort det fria skolvalet. Vi vill ge lärare möjlighet att fokusera mer på undervisning och mindre på administration. Vi vill att barn som är i behov av extra stöd ska få det redan i förskolan.

Trygghet när du behöver den
Välfärden är till för oss alla när vi behöver den, när vi är sjuka, när vi blir äldre, och andra tillfällen när vi behöver stöd under livet. Därför vill vi se att lagstiftningen om LSS följs, vi vill riva upp pensionssystemet och inrätta ett nytt, rättvist system och vi vill ge äldre större möjlighet att styra över vilken hemtjänst som ges. Vi vill att personalen i välfärden ska få mer att säga till om och fler kollegor att arbeta med.

Att välfärden fungerar är en förutsättning för många människors frihet. Det ska gå att lita på att ditt barn möter trygghet i skolan, att dina föräldrar får värme och omsorg på äldreboendet och att du får bästa möjliga vård när du mår dåligt.

Vänsterpartiets utgångspunkt är enkel: välfärden är till för oss alla – inte för att ge vinst åt ägare.

Därför kan du lita på att Vänsterpartiet kämpar för

• förkortad arbetstid med bibehållen lön,
  • att lagstiftningen om LSS följs,
  • en välfärd utan vinstintresse,