Staffan Norberg

StaffanNorberg1Vänsterpartiet minskade privatiseringar i Södertälje”

Staffan Norberg gick med i Vänsterpartiet en gång i tiden tack vare kärnkraftsfrågan. Nu är han gruppledare för Vänsterpartiet i Södertälje och sitter i majoritet tillsammans med S och MP.

Vad blir du mest engagerad av?
Rättvisepatos är grunden till att man är vänster. När man bidrar till att skillnaden mellan människor minskar, då blir jag glad.

Du har varit gruppledare sedan 1999, vad är det viktigaste du lyckats åstadkomma genom åren?
Under alla mina år som ordförande i stadsbyggnadsnämnden har det handlat om byggande i Södertälje. Som Vänsterpartist handlar det tyvärr ofta om att försöka bromsa en negativ utveckling. Vi har lyckats se till att kommunen inte sålt ut några hyresrätter, vi har hållit emot det som har hänt i stora delar av länet i övrigt. Många som kommer till Södertälje har inte möjlighet att flytta annat än till en hyresrätt och då är det viktigt att vi har det i kommunen.

Mycket av byggandet handlar också om att bygga arbetsplatser för att kunna anställa människor. Idag har vi till exempel 10 000 fler arbetsplatser i Södertälje än vi hade år 2000 eftersom vi lyckats skapa ett näringslivsklimat som är positivt.

Hur gick det för Vänsterpartiet i valet?
Det gick bra ur perspektivet att vi fick en rödgrön majoritet i Södertälje utan att vara beroende av Sverigedemokraterna. Däremot tror jag att jag som alla andra kände en allmän besvikelse för att det inte gick bättre för partiet i stort.

Vad är era viktiga frågor framöver?
I Södertälje handlar det om att hantera en situation där kommunen går på sina bara knän vad gäller flyktingfrågan. Sysselsättning och arbete är centralt. Vi arbetar också för att få vår allmännytta att bygga fler bostäder än man gör.

Sen handlar det också om hjärtefrågan om vinster i välfärden. Vi såg till att minska privatiseringar förra mandatperioden genom att avveckla LOV-en, det hade inte hänt utan Vänsterpartiet. Den frågan kommer att dyka upp framöver och eftersom vi har ansvar för äldreomsorgen blir det en viktig fråga för oss. Vi arbetar för en gemensam äldreomsorg och att få fler händer i äldreomsorgen. Efter att LOV:en avskaffades har vi sett att det inte alls flödar lika mycket pengar ur systemet, vilket gett bättre förutsättningar för oss.

Varför blev du engagerad i Vänsterpartiet?
När jag var student i Umeå var jag engagerad i ”Hyreskampfronten”, en uppstudsig utmanare till Hyresgästföreningen. Men den upplösande faktorn var kärnkraftsfrågan, det var då jag tog steget in i partiet.

Vad gör du på fritiden?
Den fritiden jag har ägnar jag den åt fritidshus i Västerbotten. Jag är också allmänt idrottsintresserad och älskar att gå på Café. Jag är expert på alla Södertäljes kaféer. Södertälje är Sveriges mest cafétäta stad, utöver Södermalm och Visby på sommaren. Så om någon vill ha guidad tur på Södertäljes caféer så ställer jag gärna upp.