PRIDE 2015

HJÄLP TILL ATT FÖRVERKLIGA VÄNSTERPARTIETS DELTAGANDE PÅ STOCKHOLM PRIDE 2015

Stockholmsdistriktet HBTQ-utskott har som en av sina uppgifter att genomföra Vänsterpartiets deltagande på Stockholm Pride 2015.
För att partiet ska kunna synas och höras under festivalen krävs både hårt arbete och ekonomiska medel.

Trots att partiets arbete sker genom ideellt arbete så innebär det stora utgifter för partiet. Distriktet och partiet centralt har sedan tidigare avsatt pengar. Dock kommer dessa pengar inte att räcka till för att kunna genomföra alla de aktiviteter som vi vill genomföra. Därför kommer här en förfrågan till dig som är aktivist, till dig som sitter i en partiföreningsstyrelse eller i en parlamentarisk grupp om ni har någon möjlighet att bidra med ett bidrag till vårt arbete under Pride.

Planen är att partiet ska finnas med i Pride Park med ett tält, där festivalbesökare kan komma och träffa partiet, ställa frågor och förhoppningsvis få både svar och en positiv bild av vad vi står för. Vi hoppas också kunna genomföra ett eller flera seminarier i Pride House, där vi lyfter aktuella ämnen som har med vänstern och HBT att göra. I Prideparaden, som kommer att gå genom stadens gator på lördagen, ska självklart Vänsterpartiet vara med också, för att visa att vi menar allvar med att vi är de främsta kämparna för HBTQ-rättigheter – att vi alltid varit och alltid kommer att förbi!

Det är alltså mycket som händer under Stockholm Pride för Vänsterpartiet. För att vi ska klara av uppdraget så behöver vi er hjälp! Om alla föreningar i distriktet bidrar med en slant efter egen förmåga (kanske 500-5 000 kr) så kommer detta att lösa sig galant!

Alla föreningar som väljer att stötta vårt deltagande i Stockholm Pride kommer att uppmärksammas i vårt tält i Pride Park, genom en tack-tavla. De som bidrar med större summor kommer även att bli omnämnda vid våra seminarier i Pride House.

Stockholm Pride är Sveriges största HBTQ-festival som har sitt ursprung i Frigörelseveckorna som arrangerades på 1970-talet, sedan 1998 har det hetat Stockholm Pride. I år kommer festivalen att arrangeras mellan den 27 juli och 1 augusti, Pride Park på Östermalms IP och Pride House på Kulturhuset. Läs gärna mer på www.stockholmpride.org.

För mer information kontakta Tobias Johansson som är sammankallande i HBTQ-Utskottet. Tobias nås på [email protected]

Pengarna sätts in på PlusGiro 57624-9 märk talongen med Pride 2015.

VILL DU VARA VOLONTÄR MED VÄNSTERPARTIET PÅ STOCKHOLM PRIDE 2015?

Hjälp till att visa upp Vänsterpartiet under Stockholm Pride 2015. Vi är det bästa politiska partiet för HBTQ-personer! Detta ska vi visa för besökarna på festivalen. För att vi ska klara av detta så måste vi vara många personer som hjälps åt med partiets deltagande på olika sätt. Det är både i planeringen innan, dagarna precis innan det börjar, under själva festivalen, och dagarna efter festivalen.

➢ Vem söker vi?
Vi söker dig som är medlem i Vänsterpartiet, Ung Vänster eller Vänsterns Studentförbund (VSF) och vill göra en insats. Om du vill stå i vårt tält i Pride Park så bör du ha viss koll på partiets politik, men för övriga uppgifter krävs inga förkunskaper. Om du har kunskaper runt HBTQ-frågor så är det bra, men inte avgörande för om du får vara med.

➢ Vad förväntas av dig?
Att du genomför de uppgifter som vi kommit överens om att du ska göra, att du är positiv och vill vara med och visa upp Vänsterpartiet.

➢ Vad får du?
För de som står i tältet i Pride Park så får man inträdet till parken för de dagar som man står minst 4 timmar. Den som arbetar minst tre pass får veckobiljett. Du kommer att få en rolig och trevlig tid och möjlighet att lära känna nya människor, både inom partiet och utanför. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge bidrag för mat, boende eller resor.

➢ Vilka uppgifter finns?

Planeringen innan
Vi är en grupp som kommer att planera innehållet i seminarier, utsmyckning och framtoning i paraden, aktiviteter i tältet och helhetstänk. Där behöver vi personer som har idéer och som kan tänka sig att dela på olika planeringsmöten.

Dagarna innan
Den 27-28 juli kommer vi att behöva göra de praktiska förberedelserna. Det handlar om att måla, fixa, skriva och den 28 juli kommer vi behöva montera och inreda vårt tält i Pride Park.

Under Priden 29/7-1/8
Vi behöver personer som står i vårt tält i Pride Park (27/7-1/8), folk som vill vara våra funktionärer i Prideparaden (tex hjulvakter) (1/8), seminarievärdar i Pride House (under v.31), ansvariga för våra andra aktiviteter, personer som kan fixa saker som dyker upp under veckan.

Efter priden
På söndagen den 2 augusti ska vi plocka ihop allt som finns i vårt tält i Pride Park. Det ska städas undan på partikansliet, saker ska återlämnas, Kafé Marx ska städas. Vad kan du hjälpa till med? All hjälp mottages med tacksamhet!

➢ Anmäl ditt intresse att delta nu!
Ansök och berätta vad du kan tänka dig att hjälpa till med till [email protected], ju förr desto bättre. Senast den 20 juni behöver vi din anmälan. Har du frågor om något så kontakta Tobias Johansson på telefon 073-577 52 11 eller e-post [email protected]

Tack på förhand!

HBTQ-utskottet