• Kalendarium

Kalendarium

SEPTEMBER 2020

Nachos för nya
För dig som är ny i Vänsterpartiet eller är nyfiken och vill veta mer om oss. Detta är höstens första ”Nachos för nya” och kommer hållas digitalt. Du som anmäler dig kommer få en zoom-länk skickad på mejl för att delta hemifrån.Gäst detta datum är riksdagsledamot Lorena Delgado!
➤ DATUM: 15 september
➤ TID: kl 18.30-20.30.
➤ PLATS: digitalt (gäst och värd sänder från vår kulturlokal Porten)
➤ Anmälan: [email protected] Skriv i ämnesraden ”nachos för nya”
Spelet om din anställningstrygghet
Vad händer med Lagen om anställningsskydd? Högern pressar på för dess urholkning, regeringen är beredd till eftergifter, och facket vill själva skriva på reträtt-papprena.
Hur skyddar vi LAS?
Medverkar gör Ciczie Weidby, riksdagsledamot och suppleant i Arbetsmarknadsutskottet för att reda ut vad som hänt i politiken och vad som händer nu.
➤ DATUM: 16 september
➤ TID: kl 18.30
➤ PLATS: Mötet sker digitalt via Zoom. Klicka här.
➤ FACEBOOKEVENEMANG
➤ Arrangeras av Vänsterpartiet Älvsjö Fruängen
Studiecirkel: Humanisten Karl Marx
Werner Schmidt, professor i samtidshistoria, är en av Sveriges främsta marxkännare och kan med sin kunskap pedagogiskt begripliggöra hans teorier och texter. Boken utgår från Marx aktualitet och hur vi kan använda oss av honom i dagens värld. Cirkeln har fjorton tillfällen och kursmaterialet består av Werner Schmidt ”Humanisten Karl Marx” (2020) och andra texter som ”Ekonomisk-filosofiska manuskripten”, ”Teser om Feuerbach”, ”Louis Bonnapartes 18 brumaier”, mfl.
➤ DATUM: 17 september
➤ TID: kl.18.00-20.00.
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84
➤ ANMÄLAN: Senast 6 september till: [email protected].
LAS-utredningen
Med Kommunalvänstern och Mats Wingborg.
➤ DATUM: Måndag den 21 september
➤ TID: kl. 18:00–20:00
FACBOOKEVENEMANG
Boksläpp & poesiläsning med Lizette Romero
Spoken word av Lizette Romero ur sin debut poesisamling. Hon har gått på Biskops Arnös författarskola och driver konst-, musik och textkollektivet Kons(t)pirationen. Boksläppet för “De försvunna” kommer sändas live från Porten med uppläsning, intervju och möjlighet att ställa frågor till poeten. Första boksläppet i vår nya kulturlokal är här!
➤ DATUM: 22 september
➤ TID: kl. 18.00-19.30
➤DELTA: Digitalt arrangemang som stremas på facebook.
➤ ANMÄLAN: Ett fåtal kan delta på Porten, Kungsgatan 84 och kunna köpa en signerad kopia av boken. Anmälan via [email protected] så bekräftar vi plats.

OKTOBER 2020

Framtidskomminssionen:
Ett parti för fackligt aktiva
Vilka hinder finns det att som fackligt aktiv engagera sig politiskt i Vänsterpartiet? Hur kan vi överbrygga dessa?
Medverkar:
Cissi Weibyl (moderator), Riksdagsledamot för Vänsterpartiet
Max V Karlsson, förtroendevald i Handels
Ellen van Lokhorst, förtroendevald i Lärarförbundet
Yoseph Yohannes, förtroendevald i Kommunal
➤ DATUM: Torsdag den 1 oktober
➤ TID: kl. 19:00–20:30
➤DELTA:Digitalt arrangemang som stremas på facebook.
FACEBOOKEVENEMANG

Boksignering och utställning med Malin Granroth “En klump i magen”

Konstnären och författaren Malin Granroth ställer ut sina alster på Porten under oktober månad. Hon kommer även läsa ur och signera sin nyutgivna bok “En klump i magen”. Den handlar om en oplanerad graviditet, oron över förlossningsvården och den spännande resan att snart bli förälder.
➤ DATUM: 5 oktober

Folkhälsopolitiskt nätverk
I september 2019 arrangerades en workshop kring ofrivillig ensamhet för alla i distriktet, och en arbetsgrupp bildades. Nu vill vi bredda denna grupp till ett nätverk för folkhälsopolitiska frågor och bjuder härmed in till en första träff. Alla som har ett intresse av folkhälsa och vill arbeta för att utveckla politik och driva dessa frågor är välkomna att delta. Denna första träff ske helt digitalt via Zoom.

DATUM:5 oktober
➤ TID: kl. 18.00-20.30
ANMÄLAN: senast 4 oktober till Sandra Lindström: [email protected]

Framtidskommissionen:

Feministisk organisering
Feministisk organisering idag – hur vi kan driva en gemensam feministisk rörelse som enar stad/glesbygd/förort, akademiker/arbetarklass?
Medverkar:
Gertrud Åström, fd ordförande för Sveriges kvinnolobby, jämställdhetsexpert
Birgitta Sevefjord, Tantpatrullens ordförande
Sanna Tefke, Kommunal ordförande i sektion Ambea
Ida Gabrielsson, (moderator) Riksdagsledamot för Vänsterpartiet
➤ DATUM: Måndag den 8 oktober
➤ TID: 19:00–20:30
➤ DELTA: Digitalt arrangemang som stremas på facebook

Boksläpp av antologin “Världen vi lämnar”

I höst kommer Föreningen Arbetarskrivares tolfte medlemsantologi “Världen vi lämnar”. Det är en samling röster från gator och golv, diskrum, byggnadsställningar, slamsugarbilar, restauranger, bensinstationer, järnverk, järnvägar och platserna däremellan. Bland de medverkande finns såväl etablerade författare, tecknare och poeter som debutanter. Det kommer bli presentation och läsning av boken, samt signering.
➤ DATUM: 13 oktober
➤ DELTA: Digitalt arrangemang som stremas på facebook.
➤  Begränsat antal platser, för att delta på plats på porten anmäler dig på: [email protected]

Leandro Schclarek Mulinari – Race and order
Leandro Schclarek Mulinari har lagt fram sin doktorsavhandling ”Race and order: Critical Perspectives on Crime in Sweden”, i vilken han undersöker kriminalpolitikens kopplingar till föreställningar om ras och etnicitet i en svensk kontext. Vilka utmålas som ett hot i dagens Sverige? Vilka ingår inte i den gemenskap som ska skyddas från kriminalitet? Vad händer när Malmös poliskår gör ett romregister i modern tid, och vad har människor för upplevelser av rasprofilering och anti-terrorinsatsers effekter på svenska muslimer. Hur blev den kriminalpolitiska debatten i Sverige så  auktoritär?
➤ DATUM:  20 oktober

Digital filmkväll
Se dokumentären Saving Capitalism, baserad på en bok med samma namn av USAs demokratiske före detta arbetsmarknadsminister Robert Reich. Dokumentären följer Reich medan han träffar amerikaner som påverkats negativt av deras nuvarande ekonomiska system och är en övergripande analys av kapitalismen och en del av dess effekter i det amerikanska samhället. Efter filmen kommer vi ha en diskussion om den och den frågor de väcker.
➤ DATUM: 21 oktober
➤ TID: kl. 18:00–20:30
➤ HUR: Netflix, via webbläsartillägget Netflix Party, Läs mer här: https://www.netflixparty.com/. Länk till filmrummet kommer upp 18.00 (filmen startar 18.30) i facebookevenemanget.

Studiecirkel: Organisera förändringen
Vill du vara med och organisera förändringen i din närhet? I höst startar vi en studiecirkel för att utveckla arbetssätt och strategier för de stora delar av vår storstad som högern kallar för ”utanförskapsområden”. För oss är det våra hem och områden där vänstern ofta är starkt i valen men svagare i organisationen. Under studiecirkeln för vi hjälp och inspiration av föreläsare som startat upp olika lokala sociala rörelser och som ger sina tips till hur vi som politiskt parti kan verka för verklig förändring i våra områden.

Studiecirkeln är på fyra träffar med möjlighet till förlängning. Vi lär oss både att analysera det område där vi bor eller på annat sätt verkar och utvecklar under cirkelns gång lokala strategier för vårt eget område. Deltagarna kommer att inom studiecirkeln bilda egna mindre grupper för att utveckla sina lokala strategier.
➤ DATUM: Start 24 oktober därefter ytterligare tre träffar ca 1 gång i månaden
➤ PLATS: Studiecirkel via zoom med möjlighet att sitta tillsammans i lokala smågrupper
➤ ANMÄLAN: [email protected].

Dela den här sidan: