Kalendarium

MARS 2017
Demonstration 8 mars
Den feministiska kampen är gränslös! Vi lever i en värld full av gränser som förhindrar kvinnor världen över från att leva sina liv. Det gäller gränser av alla slag – oavsett om det gäller snäva normer, geografiska gränslinjer eller gränser för att ta sig in på arbetsmarknaden.
”När det händer mycket skit i världen är 8 mars viktigare än någonsin. Feminismen har inga gränser,” hälsar Clara Lindblom, äldre- och personalborgarråd i Stockholm Stockholms stad, huvudtalare på årets demonstration.
KOM MED, organisera dig och höj din röst!
➤ DATUM: onsdag 8 mars.
➤ TID: 17.30.
➤ PLATS: Norra Latin.
➤ T-BANA: Hötorget.
➤ ARRANGÖR: 8-marskommittén.
➤ BJUD IN DINA VÄNNER: FACEBOOKEVENEMANG

Botkyrka, 8 mars
På Hallunda Folkets hus kan du lyssna på Susanna Alakoski om ”Jag, världen, mina systrar” och Nursel Awrohu, om ”Assyriska kvinnors dubbla utsatthet i krigets Syrien”.
➤ DATUM: onsdag 8 mars.
➤ TID: 18.00.
➤ ANMÄLAN: Ingen föranmälan krävs.
➤ PLATS: Hallunda Folkets hus.

Jonas Sjöstedt i Rinkeby, 15 mars
Kom och hör Jonas Sjöstedt prata om behovet av en politik som tar problemet med de ekonomiska klyftorna på allvar. Sverige behöver en ekonomisk politik för alla, inte bara de rikaste. För att åstadkomma det behövs en starkare vänster i hela landet.
➤ DATUM: onsdag 15 mars.
➤ TID: 18.00-19.00.
➤ PLATS: Rinkeby Folkets hus.

Film om Palestina, 16 mars
Filmen ” Coffee for All Nations” är en dokumentär om en bonde som kämpar för sin mark efter att Israel har konfiskerat byns mark.  Han har bosatt sig i en grotta, odlar sin jord  och driver en seg juridisk kamp för  rätten till jorden. Att bjuda in  folk av  alla slag på kaffe på sin altan blir även det en del av motståndskampen.
➤ DATUM: torsdag 16 mars.
➤ TID: 18.00.
➤ MEDVERKANDE: Anna Wester, ordförande för  Palestinagrupperna, inleder. Filmens regissör Wafa Jamil, palestinska bosatt i Råcksta.
➤ PLATS: Trappan Annexet Vällingby C, Albert Aronsons torg 5 (på vänster sida om bion).

Jonas Sjöstedt i Upplands Väsby, 23 mars
➤ DATUM: torsdag 23 mars
➤ TID: 18.30-20.00
➤ PLATS:  Scenhuset i Messingen
➤ ANMÄLAN: Ingen föranmälan krävs

Nachos för nya medlemmar, 28 mars
Kväll för nya medlemmar kryddas numera lite extra med texmex och gästas denna gång av riksdagsledamoten Ali Esbati. Detta är ett tillfälle för nya medlemmar och intresserade där Amineh kommer gå igenom partiets grundläggande politik och ideologi. Det är kortversionen av distriktets återkommande helgkurs och du kommer få konkreta vägar för dig som enskild medlem att bli aktiv. Inga förkunskaper krävs och vi bjuder såklart på nachos. Tipsa era nya medlemmar!
➤ DATUM: 28 mars.
➤ TID: 18.00-20.00.
➤ ANMÄLAN: Anmäl dig på [email protected] och för att vi ska kunna planera kvällen så ber vi dig avanmäla dig till oss om du får förhinder, antingen via mejl eller ring 08-654 13 10.
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.

Om du har frågor eller vill veta mer om oss är du välkommen att kontakta distriktsexpeditionen på telefon 08-654 13 10 eller via e-post [email protected].

MAJ 2017
Helgkurs för nya medlemmar, 6-7 maj
Kurs för nya medlemmar är en introduktionskurs som sträcker sig över en helg, för nya vänsterpartister i Storstockholm. Kursen ger en grundläggande inblick i Vänsterpartiets politik och organisation och är ett utmärkt tillfälle för dig som nyss gått med i partiet att lära känna andra och lära dig mer om partiets politik. Kursen innehåller fem olika föreläsningspass där det finns gott om utrymme för frågor och funderingar.
Kursen hålls över två dagar (lördag kl 9:30-15:00 och söndag kl. 10:00-16:30) på Kafé Marx, Kungsgatan 84 i centrala Stockholm. Vi bjuder på lunch. Om du har frågor, vill veta mer om oss eller vill anmäla dig till ett kurstillfälle är du välkommen att kontakta distriktsexpeditionen på telefon 08-654 13 10 eller via e-post [email protected].
➤ DATUM: 6-7 maj.
➤ TID: Lördag kl. 9.30-15.00 och söndag kl. 10.00-16.30.
➤ ANMÄLAN: Mejla namn och telefonnummer och skriv datumet för den kurs du vill gå till [email protected].
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.