• Kalendarium

Kalendarium

OKTOBER 2020

Livesänt: Vänsterpartiet om gängvåldet
Ett samtal om vänsterns svar på gängvåld och skjutningar

Den senaste tidens rapportering om gängvåldet och skjutningarna har fått politiker att tävla i vem som kan komma med de tuffaste tagen, de längsta straffen och ha den hårdaste tonen. Det har presenterats förslag som till exempel slopad ungdomsrabatt och dubbla straff. Men får tuffare tag verkligen önskad effekt? Hur ser Vänsterpartiet på frågan och vilka är vänsterns lösningar för ett tryggare samhälle? Välkommen på ett digitalt lunchsamtal.
Medverkande:
Linda Snecker, rättspolitisk talesperson (V)
Clara Lindblom, oppositionsborgarråd Stockholms stad (V)
Rashid Mohammed, vice ordförande Spånga-Tensta stadsdelsnämnd (V)

Moderator: Aida Amoli

➤ DATUM: Tisdag den 20 oktober
➤ TID: 12:15–13:00
➤ DELTA: Digitalt på facebook och i efterhand på vår hemsida.

Leandro Schclarek Mulinari – Race and order
Leandro Schclarek Mulinari har lagt fram sin doktorsavhandling ”Race and order: Critical Perspectives on Crime in Sweden”, i vilken han undersöker kriminalpolitikens kopplingar till föreställningar om ras och etnicitet i en svensk kontext. Vilka utmålas som ett hot i dagens Sverige? Vilka ingår inte i den gemenskap som ska skyddas från kriminalitet? Vad händer när Malmös poliskår gör ett romregister i modern tid, och vad har människor för upplevelser av rasprofilering och anti-terrorinsatsers effekter på svenska muslimer. Hur blev den kriminalpolitiska debatten i Sverige så  auktoritär?
➤ DATUM:  20 oktober
➤ TID: kl. 18.00-20.00
➤ DELTA: Digitalt arrangemang som stremas på facebook.

Digital filmkväll
Se dokumentären Saving Capitalism, baserad på en bok med samma namn av USAs demokratiske före detta arbetsmarknadsminister Robert Reich. Dokumentären följer Reich medan han träffar amerikaner som påverkats negativt av deras nuvarande ekonomiska system och är en övergripande analys av kapitalismen och en del av dess effekter i det amerikanska samhället. Efter filmen kommer vi ha en diskussion om den och den frågor de väcker.
➤ DATUM: 21 oktober
➤ TID: kl. 18:00–20:30
➤ HUR: Netflix, via webbläsartillägget Netflix Party, Läs mer här: https://www.netflixparty.com/. Länk till filmrummet kommer upp 18.00 (filmen startar 18.30) i facebookevenemanget.

Livesänt: En annan vård är möjlig
Var du bor och vad du jobbar med säger mycket om hur länge du kommer leva. Det är verkligheten i ett samhälle där vinstintressen går före vårdbehov och vissa kan köpa sig förtur i vårdkön.
Vänsterpartiet vill skapa ett samhälle och en sjukvård där inkomst, kön eller hudfärg inte avgör ditt mående och hur länge du kommer leva. Där välfärdspersonal tackas med högre lön och schysstare villkor inte applåder. Men hur kommer vi dit? Clara Lindblom, oppositionsborgarråd Stockholms stad (V), Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (V) Region Stockholm, Karin Rågsjö, riksdagsledamot och vårdpolitisk talesperson för Vänsterpartiet samtalar med Elena Karlström, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm leder samtalet.
➤ DATUM: 23 oktober
➤ TID: kl. 12.15-13.00
➤ HUR: Sänds live på facebooksidan och därefter kommer det hit.
➤  Facebook-evenemang.

NOVEMBER 2020

Studiecirkel: Organisera förändringen
Vill du vara med och organisera förändringen i din närhet? I höst startar vi en studiecirkel för att utveckla arbetssätt och strategier för de stora delar av vår storstad som högern kallar för ”utanförskapsområden”. För oss är det våra hem och områden där vänstern ofta är starkt i valen men svagare i organisationen. Under studiecirkeln för vi hjälp och inspiration av föreläsare som startat upp olika lokala sociala rörelser och som ger sina tips till hur vi som politiskt parti kan verka för verklig förändring i våra områden.

Studiecirkeln är på fyra träffar med möjlighet till förlängning. Vi lär oss både att analysera det område där vi bor eller på annat sätt verkar och utvecklar under cirkelns gång lokala strategier för vårt eget område. Deltagarna kommer att inom studiecirkeln bilda egna mindre grupper för att utveckla sina lokala strategier.
➤ DATUM: 17 november, 16 december och 13 januari kl 18-21.
➤ PLATS: Studiecirkel via zoom med möjlighet att sitta tillsammans i lokala smågrupper
➤ ANMÄLAN: [email protected] senast den 10 november.

Dela den här sidan: