• Kalendarium

Kalendarium

JANUARI

Antirasismkurs
Vänsterpartiet Järfälla anordnar en utbildning med Jonathan Leman från EXPO lördagen den 19 januari kl 13-16 på Jakobsbergs Folkhögskola i Järfälla. Kursen kommer att handla om SD:s historia och genomgång av läget i extremhögern.
Anmälan krävs. Begränsat antal platser.
➤ DATUM: 19 januari.
➤ TID: kl. 13-16.
➤ PLATS: Jakobsbergs Folkhögskola i Järfälla.
Länk för anmälan.

Arrangera 1 maj med Vänsterpartiet Storstockholm
Vill du vara med och planera 1 maj 2019?
Vänsterpartiet Storstockholm arrangerar varje år Sveriges största 1 maj-firande. Den 21 januari kickar vi igång förberedelserna för arbetarrörelsens högtidsdag. I år vill vi samla så många aktivister som möjligt som vill vara med i planeringen och genomförandet av 1 maj 2019. Vi tror att ju fler som är involverade i arbetet från början desto fler kreativa idéer kommer vi att kunna genomföra. På mötet kommer vi att ha en kort genomgång och sen dela in oss i mindre arbetsgrupper för att påbörja arbetet.

Vill du delta? Kom till Kafé Marx måndagen den 21 januari, ta med en kompis också! Vi bjuder på fika. Anmäl gärna ditt deltagande till [email protected] men det går också bra att bara komma. Har du frågor eller vill veta mer kan du höra av dig till [email protected]
➤ DATUM: 21 januari.
➤ TID: kl. 18-21.

Medlemsmöte
Jonas Sjöstedt kommer att hålla ett direktsänt tal om det aktuella politiska läget och om det kommande EU-valet. Det kommer också finnas möjlighet att ställa frågor till Jonas Sjöstedt. Mer information om detta möte kommer när vi närmar oss mötesdatumet, men boka in datumet redan idag!
V Kungsholmen planerar att hålla i mötet tillsammans med distriktet. Det är öppet för alla medlemmar.
Vill er förening också hänvisa era medlemmar hit så meddela oss på [email protected]
Välkomna!
➤ DATUM: 23 januari.
➤ TID: kl. 19.

Rädda Hyresrätterna!
Demonstrera mot ombildningar och utförsäljningar!
Vi ses utanför Stockholms stads stadshus för att demonstrera mot ombildningar och utförsäljningar av allmännyttan. Kom och uppvakta politikerna tillsammans med oss!
Mer information kommer. Håll utkik och sprid ordet.
➤ ARRANGÖR: Hyresgästföreningen region Stockholm.
➤ DATUM: 28 januari.
➤ TID: kl. 17-19.
➤ PLATS: Utanför Stockholms stads stadshus.
FACEBOOKEVENEMANG

Studiecirkel: Hade Marx rätt?
CMS – Centrum för marxistiska samhällsstudier anordnar en studiecirkel för att introducera deltagarna för Karl Marx idéer och marxismen som teoribildning. Vi utgår från en bok av Terry Eagleton, som är upplagd så att de vanligaste invändningarna mot marxismen – allt ifrån konkreta frågor om politisk frihet och demokrati till teoretiska frågor som determinism och materialism – behandlas i tur och ordning.
Tillsammans läser vi igenom de olika kapitlen och diskuterar de idéer som de introducerar, både utifrån Eagletons och Marx egna idéer och från våra egna reflektioner kring de invändningar som lyfts och våra egna erfarenheter.
Cirkelledare: Sam Carlshamre
➤ DATUM: Start 30 januari. Ytterligare datum är 6 februari, 13 februari, 20 februari och 27 februari.
➤ TID: Kl. 18-20.
➤ PLATS: ABF Stockholm, Sveavägen 41.
Länk för anmälan

Studiecirkel: Kommunismens idé
CMS – Centrum för marxistiska samhällsstudier anordnar en studiecirkel baserad på boken Kommunismens idé (Alain Badiou,Terry Eagelton, Michael Hardt, Jaques Rancière, mfl.). Boken är en sammanställning från en konferens med samma namn som hölls i London med 15 av våra viktigaste vänsterteoretiker. De bestämde sig för att ta till baka begreppet kommunism och undersöka vad det skulle kunna betyda idag, vilket innehåll det skulle kunna fyllas med för en förändring i en värld av ökade klyftor. Konferensen öppnade upp för att återuppta den starka kopplingen mellan radikal filosofi och politik för det gemensamma, för jämlikhet och frihet. Boken finns att köpa vid första mötet till reducerat pris (Obs! Endast kontanter).
Studieledare: Eva-Lena Lundberg, CMS. Obligatorisk anmälan.
➤ DATUM: Start 31 januari. Sedan torsdagar varje vecka 13 ggr
➤ TID: Kl. 18.00.
➤ ANMÄLAN: [email protected]

FEBRUARI

Tillsammans gör vi skillnad
För dig som vill fördjupa dig lite mer finns heldagskursen Tillsammans gör vi skillnad. Här får du en mer detaljerad bild av Vänsterpartiets politik och ideologi och om hur du kan vara aktiv. Vi bjuder på frukost och lunch. Välkomna!
➤ DATUM: 2 februari.

Samtal med Malin Björk – Vänsterpartiets Europaparlamentariker
Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk besöker Stockholm och bjuder in till ett öppet möte!
Att stå upp för en human flyktingpolitik i ett Europa där de flesta ropar efter högre murar och inskränkningar i asylrätten är tufft. Ändå lyckades Malin Björk få med sig en majoritet i EU-parlamentet för sitt ambitiösa lagförslag om ett europeiskt kvotflyktingsystem. Tyvärr blockeras förslaget av regeringarna i EU:s medlemsländer.
Samtalet kommer att handla om den växande fascismen i Europa och migrationspolitik, samt Vänsterpartiets arbete kring dessa frågor i Europaparlamentet. Det blir en kick-off inför EU-valet!

Malin Björk är sedan valet 2014 Vänsterpartiets EU-parlamentariker. Hon är ledamot i parlamentets jämställdhetsutskott och utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter.
Mötet är öppet för alla och salen är tillgänglighetsanpassad. Samtalet är arrangerat av Vänsterpartiet i EU i samarbete med föreningarna Vita Bergen, Västra Södermalm och Årsta.
➤ DATUM: 3 februari.
➤ TID: Kl. 17-19.
➤ PLATS: ABF, Palmesalen, Sveavägen 41.

Nachos för nya
Välkommen till Nachos för nya medlemmar. Med Ida Gabrielsson, riksdagsledamot. Nachos, politik och argument!
➤ DATUM: 5 februari.

MARS

Studiecirkel: Den arabiska vänstern
CMS – Centrum för marxistiska samhällsstudier anordnar en studiecirkel om den arabiska vänsterns historia och situation, med fokus på några olika centrala frågor och skeenden. Till varje träff kommer vi att läsa några kortare texter, både skönlitterära, teoretiska och historia. Detta kombineras med filmvisningar samt kortare föredrag av speciellt inbjudna gäster.
Cirkelledare: Sam Carlshamre har tillbringat många år i Arabvärlden, och forskar på den arabiska vänsterns idéhistoria.
➤ DATUM: Start 6 mars. Ytterligare datum är 13 mars, 20 mars, 27 mars och 3 april.
➤ TID: Kl. 18.00.
➤ PLATS: ABF Stockholm, Sveavägen 41.
Länk för anmälan

Nachos för nya
Välkommen till Nachos för nya medlemmar. Med Karin Rågsjö, riksdagsledamot. Nachos, politik och argument!
➤ DATUM: 13 mars.

Distriktsårskonferens 2019
Distriktets beslutande organ sammanträder 23-24 mars. Mer information finns här

APRIL

➤ DATUM: 4 april.

Tillsammans gör vi skillnad
För dig som vill fördjupa dig lite mer finns heldagskursen Tillsammans gör vi skillnad under hösten. Här får du en mer detaljerad bild av Vänsterpartiets politik och ideologi och om hur du kan vara aktiv. Vi bjuder på frukost och lunch. Välkomna!
➤ DATUM: 7 april.

MAJ