Kalendarium

SEPTEMBER 2017

Jonas Sjöstedt i Vasaparken
Med ungefär ett år kvar till valet talar Jonas Sjöstedt i Vasaparken. Vänsterpartiet Birka-Vasa arrangerar traditionsenligt en kväll i Vasaparken med Jonas Sjöstedt och i år talar även Gunilla Roxby Cromvall. Programmet är under arbete men boka redan nu in 5 september.

➤ DATUM: 5 september
➤ TID: 18.00-20.00
➤ PLATS: Vasaparken

Kyrkoval

För medlemmar i Svenska kyrkan så vankas det valrörelse redan nu i september. Vänsterpartiet deltar inte i valet men Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) engagerar flera röster till vänster och ställer upp till kyrkomötet, stiftsfullmäktige och i några församlingar.
Mer om ViSK finns på www.visk.info.

Kurs för nya medlemmar

Nu är det åter dags för vår populära helgkurs. Den vänder sig både till dig som är ny medlem men också till dig som varit med ett tag och vill fräscha upp dina kunskaper. På kursen går vi igenom Vänsterpartiets grundläggande politik, och dessutom får vi besök av en politiker som berättar om sitt politiska liv. Vi bjuder på frukost och lunch.

➤ DATUM: 23-24 september.
➤ TID: Lördag kl. 9.30-15.00 och söndag kl. 10.00-16.30.
➤ ANMÄLAN: Mejla namn och telefonnummer och skriv datumet för den kurs du vill gå till [email protected].
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.

Vänsterdagarna i Malmö
Den 30 sep – 1 okt 2017 arrangeras Vänsterdagarna. Det är den största vänsterpartiträffen under året och över 1000 personer väntas delta. Precis som för två år sedan hålls Vänsterdagarna i Malmö.
Vänsterdagarnas program är späckat med massor av program­punkter som innehåller något för de flesta. För kommun- och landstingspolitiker är det en chans till kunskaps- och erfarenhets­utbyte, för organisatörer och kampanjaktivister kommer det att finns mycket att lära. Alla partimedlemmar är välkomna och har en plats på Vänsterdagarna.
Vill du åka, kontakta din förening eller kommunala grupp om vilka finansieringsförutsättningar det finns.

➤ DATUM: 30 september-1 oktober 2017
➤ PLATS: Stadionmässan, Malmö
➤ ANMÄLAN: vansterdagarna.vansterpartiet.se

OKTOBER 2017

Hur Stockholm fick värdens dyraste sjukhus
Vänsterpartiets lokalföreningar i Enskede, Årsta, Farsta och Hammarby – Skarpnäck bjuder in till en föreläsningskväll om Nya Karolinska. Journalisterna Fredrik Mellgren och Henrik Ennart som har skrivit boken ”Sjukt hus” berättar om avslöjandet av miljonrullningen i samband med bygget av Nya Karolinska. Oppositionslandstingsrådet Håkan Jörnehed (V) medverkar också på seminariet.

➤ DATUM: Tisdag 3 oktober
➤ TID: Startar 19.00
➤ PLATS: moment:teater på Gubbängstorget 117
➤ GRATIS
➤ FACEBOOKEVENT

Hur påverkar och förändrar Vänsterpartiet skolpolitiken i Stockholms Stad?
Daniel Riazat, utbildningspolitisk talesperson för Vänsterpartie, och Freddy Grip, Stockholms utbildningspolitiska talesperson, berättar om hur Vänsterpartiet påverkar och förändrar skolpolitiken inom den politiska majoriteten i Stockholms Stad och nationellt.

➤ DATUM: 4 oktober
➤ TID:18.00-20.00
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84

Nachos med Nooshi

Den populära introduktionskvällen “Nachos för nya” är tillbaka. Denna gången gästas kvällen av Nooshi Dadgostar, riksdagsledamot för Vänsterpartiet.

➤ DATUM: 10 oktober
➤ TID: kl. 18.00
➤ PLATS: Kafé marx, Kungsgatan 84
➤ ANMÄLAN: [email protected]

NOVEMBER 2017

Skolans reformer: Från jämlikhet och samhällsfostran mot mer individualisering och valfrihet
Föredrag av Majsa Allelin, doktorand i socialt arbete vid Göteborgs universitet.  Föredraget kommer handla om den svenska skolans reformer från jämlikhet och samhällsfostran mot mer individualisering och valfrihet.
Under 1990-talet genomgick den svenska grundskolan ett systemskifte och under 2010-talet kom ytterligare en reformvåg. Betoning på samhällsfostran och jämlikhet har successivt kommit att ersättas med en allt starkare individualisering och valfrihet. Samtidigt ökar klyftorna i skolan och allt fler elever mår sämre. Hur ska vi förstå denna utveckling? Lever parollen om en skola för alla kvar? Vilken kunskapssyn genomsyras skolan av idag?”
➤ DATUM: 1 november
➤ TID:18.00-20.00