Kalendarium

AUGUSTI 2017

Husbyfestivalen
Det är snart dags för årets Husbyfestival. Vänsterpartiet har ett bord på plats och det är ett utmärkt tillfälle att vara där och synas, prata politik, mingla med folk osv.
Har du möjlighet att vara med och hjälpa till med att bemanna bordet? Anmäl dig till Leo Ahmed!

➤ DATUM: Lördag 26 augusti
➤ TID: 14.00-19.00
➤ FRÅGOR OCH ANMÄLAN: Leo Ahmed, [email protected]

Kurs för nya medlemmar Södertälje
Vänsterpartiet Storstockholm bjuder in nya medlemmar i Södertälje med omnejd till en dag om Vänsterpartiet. Du som är ny medlem, har varit med länge men vill fräsha upp kunskaperna, du som funderat på att gå med eller bara är nyfiken på Vänsterpartiet är välkommen.
Vi bjuder på fika och lunch. Kursen är självklart gratis att delta i. Anmäl också om du har några särskillda allergier eller matpreferenser.

➤ DATUM: Lördag 26 augusti
➤ TID: kl. 9.30–16.00
➤ PLATS: ABF Södertälje,Nedre Torekällgatan 7 i Södertälje
➤ ANMÄLAN: [email protected] senast 23 augusti.
 FACEBOOKEVENT

Studiecirkel: Marx Kapitalet
150 i år sedan första utgåvan! I Kapitalet beskriver Karl Marx inte ett abstrakt kapitalistiskt samhälle, här utarbetar han de väsentliga teoretiska element som hjälper oss att begripa varje kapitalistiskt samhälle i sin nödvändiga utveckling.
Denna kurs är för dig som har tid att lägga ner lite mer arbete; boken är på 800 sidor.
Studieledare är Werner Schmidt, professor i samtidshistoria, Södertörns högskola och Eva-Lena Lundberg, CMS.

➤ DATUM: start 31 augusti (14 tillfällen)
➤ TID: kl. 18.00
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84
➤ ANMÄLAN: [email protected], eller tel: 08-654 13 10

SEPTEMBER 2017

Jonas Sjöstedt i Vasaparken
Med ungefär ett år kvar till valet talar Jonas Sjöstedt i Vasaparken. Vänsterpartiet Birka-Vasa arrangerar traditionsenligt en kväll i Vasaparken med Jonas Sjöstedt och i år talar även Gunilla Roxby Cromvall. Programmet är under arbete men boka redan nu in 5 september.

➤ DATUM: 5 september
➤ PLATS: Vasaparken

Kyrkoval

För medlemmar i Svenska kyrkan så vankas det valrörelse redan nu i september. Vänsterpartiet deltar inte i valet men Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) engagerar flera röster till vänster och ställer upp till kyrkomötet, stiftsfullmäktige och i några församlingar.
Mer om ViSK finns på www.visk.info.

Kurs för nya medlemmar

Nu är det åter dags för vår populära helgkurs. Den vänder sig både till dig som är ny medlem men också till dig som varit med ett tag och vill fräscha upp dina kunskaper. På kursen går vi igenom Vänsterpartiets grundläggande politik, och dessutom får vi besök av en politiker som berättar om sitt politiska liv. Vi bjuder på frukost och lunch.

➤ DATUM: 23-24 september.
➤ TID: Lördag kl. 9.30-15.00 och söndag kl. 10.00-16.30.
➤ ANMÄLAN: Mejla namn och telefonnummer och skriv datumet för den kurs du vill gå till [email protected].
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.

Vänsterdagarna i Malmö
Den 30 sep – 1 okt 2017 arrangeras Vänsterdagarna. Det är den största vänsterpartiträffen under året och över 1000 personer väntas delta. Precis som för två år sedan hålls Vänsterdagarna i Malmö.
Vänsterdagarnas program är späckat med massor av program­punkter som innehåller något för de flesta. För kommun- och landstingspolitiker är det en chans till kunskaps- och erfarenhets­utbyte, för organisatörer och kampanjaktivister kommer det att finns mycket att lära. Alla partimedlemmar är välkomna och har en plats på Vänsterdagarna.
Vill du åka, kontakta din förening eller kommunala grupp om vilka finansieringsförutsättningar det finns.

➤ DATUM: 30 september-1 oktober 2017
➤ PLATS: Stadionmässan, Malmö