• Kalendarium

Kalendarium

SEPTEMBER

Ideologi(v)erkstan: Hela landet – hela framtiden
Jonas Sjöstedt, Po Tidholm, Lotta Svensson och Lisa Ahlqvist kommer till Söderhamn med Ideologi(v)erkstan!
Nu bjuds Vänsterpartiets medlemmar och hela vänsterrörelsen in till att diskutera hur vänsterns ideologi kan ge svar på en framtid för hela landet – hur kan landsbygden bli rik på ungar och hopp, vad kan skapa gemenskap trots geografiska avstånd och tar vänsterns klassanalys in hela landet?  Scenprogram med föredrag och panel, efteråt fika och mingel. Välkomna!
➤ DATUM: 15 september.
➤ TID: kl. 18-20.30.
➤ PLATS: CFL – Centrum för flexibelt lärande, Söderhamn.
FACEBOOKEVENEMANG

Workshop om ofrivillig ensamhet
Ofrivillig ensamhet är ett stort samhälls- och folkhälsoproblem idag som kostar mycket mänskligt lidande och pengar. Att förebygga ensamhet är en utmaning som behöver prioriteras. Kom till vår workshop och var med och formulera politiska förslag.
Talare: Peter Strang, professor i pallativ medicin samt överläkare för Stockholms sjukhems palliativa cancersektion. Tove Altvall, verksamhetsledare på Södermalms frivilligcentral Viljan. Karin Rågsjö. riksdagsledamot socialutskottet. Varmt välkomna!
➤ DATUM: 9 september.
➤ TID: kl.18-20.30.
➤ PLATS: Hantverkargatan 45, f.d. Landstingshuset.
➤ ANMÄLAN: Senast 3 september till Bengt Larsson på epost: [email protected]

Kvinnokamp i Latinamerika
Kom och lyssna när Cynthia Gomez berättar om erfarenheterna av kvinnokampen i Latinamerika.
➤ DATUM: 10 september.
➤ TID: kl.18.30-20.30.
➤ PLATS: Haninge kultur, Poseidons torg 8, Handen.

Tillsammans gör vi skillnad! – steg 1
Välkommen på en heldag för nya medlemmar. Vi går igenom Vänsterpartiets politik och organisation och pratar om hur vi kan förändra världen tillsammans. Vegetarisk och ekologisk lunch ingår. Och fika såklart. Ps även du som varit med ett tag är självklart också välkommen. Glöm inte att anmäla dig!
➤ DATUM: 21 september.
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.
➤ ANMÄLAN: Mejla till [email protected] eller ring till 08-654 13 10 senast en vecka före kursen. Anmäl specialkost och behov av barnpassning.

Förändra samhället! -steg 2
Nu kör vi igång vår fördjupningskurs. För dig som vill prata mer om ideologi och organisering.
➤ DATUM: 29 september.

Till vänsterpopulismens försvar
Enligt den belgiska filosofen Chantal Mouffe befinner vi oss nu i ett “populistiskt ögonblick”, där de senaste decenniernas nyliberala hegemoni befinner sig i kris. Utan en tydlig ersättare anser Mouffe att vägen framåt ligger i ett radikalt vänsterpopulistiskt projekt för social jämlikhet och fördjupad demokrati.
Moderator: Enna Gerin, biträdande chef på den fackliga tankesmedjan Katalys och skribent på Aftonbladet Kultur.
Föreläsning och diskussion förs på engelska.
➤ DATUM: 30 september.
➤ TID: kl 19-20.30.
➤ PLATS: Folkoperan.
Biljetterna finns att köpa här!

OKTOBER

Nachos för nya
Tillsammans kan vi påverka vilket samhälle vi vill ha. Hela hösten ordnar vi Nachos för nya, en kväll för nya medlemmar med politik och mat tillsammans med våra riksdagsledamöter. Med riksdagsledamot Karin Rågsjö. Välkommen!
➤ DATUM: 8 oktober.
➤ TID: kl 18-20.30.
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.

Nyliberal kapitalism formar våra livsmedelssystem
Professor Julie Guthman forskar om hur neoliberal kapitalism formar våra livsmedelssystem. Hon har även studerat hur Kaliforniens agrara historia påverkar nutida ansträngningar att minska användandet av bekämpningsmedel. Hon kommer till Stockholm för att prata om sin nya bok Wilted: Pathogens, Chemicals, and the Fragile Future of the Strawberry Industry. Samtalet är på engelska.
➤ DATUM: 8 oktober.
➤ TID: kl 19.
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.

NOVEMBER

Vänsterdagarna 2019
Nu är programmet för Vänsterdagarna färdigt. Det kommer bli en fantastisk helg med över 70 träffar, seminarier, workshops och panelsamtal. Programpunkterna spänner över ett stort antal ämnen från det övergripande ideologiska till det handfast praktiska. Som vanligt är alla partimedlemmar, nya som gamla, parlamentariker, aktivister och ombudsmän välkomna.
Program, anmälningsformulär och praktisk information hittar ni på partiets centrala hemsida. Klicka här för att komma till sidan.
➤ DATUM: 1-3 november (Allhelgonahelgen).
➤ PLATS: Folkets hus i centrala Göteborg.

Tillsammans gör vi skillnad! – steg 1
➤ DATUM: 10 november.

Bygg ett nytt samhälle – steg 3
Nu startar steg 3 av våra studier. Välkommen till en helgkurs på Syninge kursgård med fokus på samhällsbyggnad och bostadspolitik. Begränsat med platser så här gäller ansökan istället för anmälan.
➤ DATUM: Fredag 29 november-söndag 1 december.
➤ PLATS: Syninge kursgård, buss från Cityterminalen.
➤ ANSÖKAN: Mejla till [email protected] Senast den 1 november med beskrivning varför du vill gå kursen.

DECEMBER

Nachos för nya – Nobelmiddag-special
Den här kvällen bjuder vi på Nobelmiddag-special! Vi dukar fint och har alkoholfritt bubbel. Tillsammans kan vi påverka vilket samhälle vi vill ha. Nachos för nya är en kväll för dig som ny medlem med politik och mat tillsammans med våra riksdagsledamöter. Med riksdagsledamot Jens Holm. Välkommen!
➤ DATUM: 10 december.
➤ TID: kl 18-20.30.