Kalendarium

JANUARI 2018

Abdipriset
Abdirahim Hassans minnesfond är inrättad av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm. Syftet är att i Abdirahim Hassans anda stödja dels organisering av gräsrotsarbete i Sverige, dels internationellt solidaritetsarbete, som syftar till att främja demokrati, jämställdhet, mänskliga rättigheter och social rättvisa.
Abdirahim Hassan eller Abdi, som han kallades, sköts till döds i Somalia i augusti 2013. Abdi föddes i Somalia och växte upp i Husby. År 2009 gick Abdi med i Ung Vänster. Han var målmedveten och ville lära sig mer om organisering för att ta med sig de kunskaperna till Somalia i syfte att organisera vänstern och fackföreningsrörelsen där. Alla som lärde känna Abdi i Sverige – och det var många – såg honom som en oerhört drivande gräsrot för vanliga människors rätt och värdighet i Sverige. Det är fjärde gången detta pris delas ut, tidigare pristagare är Streetgäris (2014), Förenade Förorter (2015) och Tillsammansskapet (2016).

Medverkar gör Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet, samt flera poeter.

➤ DATUM: 18 januari.
➤ TID: 17.30-19.00.
➤ PLATS: Folkets Husby, Edvard Griegsgången 16, Husby.

Demonstration Fittja – MOT våldtäkt
Vi kräver upprättelse och lagändringar skriver arrangörerna till demonstrationen i Fittja efter gruppvåldtäkten där. De uppmanar alla att samlas och kräver långsiktig förändring!
➤ DATUM: 20 januari.
➤ TID: 13.00-16.00.
➤ PLATS: Fittja centrum.
➤ TALARE: kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S) m.fl.

Look Back, March Forward
Women’s March Stockholm och #metoosweden arrangerar tillsammans ”LOOK BACK, MARCH FORWARD” den 21 januari 2018. Women’s March startade som en motreaktion på bland annat Trumps ”Grab em by the pussy-gate”. Fem miljoner människor världen över marscherade för ett mer rättvist samhälle. I Stockholm marscherade 4000 från Norrmalmstorg till USA:s ambassad. Under året har nya rörelser aktiverats och engagerat. Nu senast med metoo-rörelsen som satte fokus på att kvinnors rättigheter är mänskliga rättigheter och mänskliga rättigheter är kvinnors rättigheter.
➤ DATUM: 21 januari.
➤ TID: 14.00-15.00.
➤ PLATS: Norrmalmstorg, Stockholm.

Förintelsens minnesdag
Den 27 januari samlas människor över hela världen i en årlig manifestation för att hedra minnet av alla som mördades under Förintelsen och dem som stod emot. En dag för alla som vill uttrycka sitt stöd för alla människors lika värde. Ljuständning på Raoul Wallenbergs torg i Stockholm kl.17.00. Forum för levande historias överintendent Ingrid Lomfors hälsar välkommen. Statsminister Stefan Löfven och kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke deltar i gemensam ljuständning. Välkommen att tända ljus från kl. 16.00.
➤ DATUM: 27 januari.
➤ TID: 17.00.
➤ PLATS: Raoul Wallenbergs torg.

Att sätta klass på agendan – det svenska klassamhället och den politiska diskursen
Under en ganska lång tid har begreppet klass marginaliserats i den politiska analysen. Med en alltmer diversifierad arbetsmarknad, en högutbildad befolkning och en relativ nedgång för industrins betydelse i samhällsekonomin har många, även inom arbetarrörelsen, förkastat klass som ett mobiliserande koncept. Men i spåren av den ökade ojämlikheten håller klassanalysen på att göra comeback i den svenska politiska debatten. För att sätta klass på agendan under valåret släpper Katalys sitt största projekt någonsin: ”Klass i Sverige” – en utredning under ledning av Göran Therborn, som kartlägger det svenska klassamhället i ett 20-tal rapporter och böcker.
Hur ser det svenska klassamhället ut idag, och hur används det politiskt? Hur kan vi sätta klass på agendan under valåret?
Deltagare:
Göran Therborn, professor i sociologi och författare till bl a ”Ojämlikheten dödar”.
Majsa Allelin, forskare vid Göteborgs universitet.
Karin Pettersson, politisk chefredaktör Aftonbladet.
David Eklind Kloo, Handels.
Samtalsledare: Daniel Suhonen, chef Katalys.
➤ DATUM: 29 januari.
➤ TID: kl. 18.00.
➤ PLATS: Sandlersalen, ABF-huset.
FACEBOOKEVENEMANG

Öppen tisdag; Om inte vi vem?
Tiden kvar att agera krymper. Vi vet att en varmare värld är ett direkt hot mot civilisationen såsom vi känner den. Men klimatfrågan är inte bara vår stora ödesfråga: det är också genom den som vi nu har chansen att skapa ett nytt och bättre samhälle. Under rubriken Om inte vi, vem? Politiken som räddar klimatet och förändrar vänstern (som också är titeln på Jens Holms nyutkomna bok) kommer vi under kvällen lyssna till och diskutera med Jens Holm, riksdagsledamot för Vänsterpartiet, om möjliga vägar ut ur klimatkrisen, och mot en mer rättvis, hållbar och jämlik värld.

➤ TID: 18.30 – 20.00 Jens Holm om vägar ut ur klimatkrisen (fika från 18.00)
➤ Datum: 30 januari 2018
➤ Adress: Kafé Marx, Kungsgatan 84

FEBRUARI 2018

Nachos för nya
Den populära introduktionskvällen “Nachos för nya” är tillbaka. Denna gången gästas kvällen av Karin Rågsjö, riksdagsledamot för Vänsterpartiet.
➤ DATUM: 13 februari.
➤ TID: kl. 18.00.
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.

Diskutera klass i vår!
Nu har CMS – Centrum för marxistiska samhällsstudier släppt vårens cirklar. Tipsa en kompis, mamma eller mormor som du tycker ska gå.
Tre exempel på studiecirklar:

Marx – Grundrisse
Grundrisse är en förstudie eller råskiss till Kapitalet och består av manuskript som hamnade i byrålådan. Dessa anteckningar rymmer mycket som Marx aldrig hann uttrycka någon annanstans, bara en bråkdel av det han skisserade här finns med i Kapitalet. Grundrisse ger vidare insikter i Marx filosofi och idéer om bla. arbete, mervärde, profit och dialektik. Mest intressant kanske erbjuder den oss en spännande färd i Marx tankeprocess under arbete.➤ START: Torsdag 1 februari, kl. 18.00, sedan torsdagar 14 ggr
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84 ög.
➤ ANMÄLAN: [email protected] eller 08- 654 13 10
Assembly: Rörelse eller parti – eller både och?
Kräver nya tider nya organisationsformer? Antonio Negris och Michael Hardts bok ”Assembly” (2017) försöker diskutera varför protestvågor blir så kortlivade och inte lyckas skapa varaktiga strukturer. Stärker partier rörelser eller kväver de dem? Vilken sorts ledarskap behöver rörelser för att kunna fortsätta vara ledarlösa?
➤ STARTDATUM: Fredag 12 februari, åtta träffar.
➤ TID: kl. 18.00-20.30.
➤ PLATS: ABF, Landsortsrummet, 3tr, Sveavägen 41, Stockholm.
➤ CIRKELLEDARE: Mathias Wåg
Introduktion till modern klassteori
Varför är livsmöjligheterna så ojämlikt fördelade i samhället och vilka aktörer kan mobiliseras till att göra de mer jämlika?
➤ STARTDATUM: Torsdag 15 februari.
➤ TID: kl. 18.00-20.30.
➤ PLATS: ABF-Huset , Gotland, 5tr, Sveavägen 41, Stockholm.
➤ CIRKELLEDARE: David Zachariah.

➤ ARRANGÖR: CMS, gäller alla studiecirklarna.