• Kalendarium

Kalendarium

APRIL 2021

Utdelning av Abdi-priset
Abdirahim Hassans minnesfond är inrättad av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm. Syftet är att i Abdirahim Hassans anda stödja dels organisering av gräsrotsarbete i Sverige, dels internationellt solidaritetsarbete, som syftar till att främja demokrati, jämställdhet, mänskliga rättigheter och social rättvisa.

Abdirahim Hassan eller Abdi, som han kallades, sköts till döds i Somalia i augusti 2013. Abdi föddes i Somalia och växte upp i Husby. År 2009 gick Abdi med i Ung Vänster. Han var målmedveten och ville lära sig mer om organisering för att ta med sig de kunskaperna till Somalia i syfte att organisera vänstern och fackföreningsrörelsen där. Alla som lärde känna Abdi i Sverige – och det var många – såg honom som en oerhört drivande gräsrot för vanliga människors rätt och värdighet i Sverige.

Medverkar gör Nooshi Dadgostar, partiordförande för Vänsterpartiet.
➤ DATUM: Onsdag 7 april
➤TID: Kl. 18.00-19.00
➤ FACEBOOKEVENEMANG

Studiecirkel Marx
En studiercirkel där vi läser texter i urval av Karl Marx.  Vi läser bla. Ekonomisk-filosofiska manuskripten, Teser om Feuerbach, Louis Bonapartes 18:e brumaire, Filosofins elände, Till kritiken av den hegelska rättsfilosofin och brev, med utrymme för önskemål. Vi sitter med coronaavstånd, begränsat antal deltagare, inget mingel, strikta regler.
Studieledare :    Eva-Lena Lundberg
➤ DATUM: 8 april, torsdagar 18.00-20.00. Vi träffas 12 ggr.
➤ PLATS: Kafé Marx, Kungsgatan 84.
➤ Anmälan till:  [email protected] eller 08-654 13 10
Arrangör: CMS (Centrum för marxistiska samhällsstudier)

Styrelseutbilning 2021
Årets styrelsutbildning är under planering. Vi vill redan nu flagga för att det kommer bli under de speciella formerna som råder. En stor del kommer att finnas digitalt för er att titta på när det passar, mer om det kommer i kommande veckobrev. Vi kommer sedan ha tre liveträffar på zoom i april för att tillsammans diskutera utmaningar och strategier inför valrörelsen. De träffarna kommer också vara målgruppsanpassade i viss mån, så försök prioritera att komma när det är er dag. Vi vill också att ni bjuder med gruppledare i kommunen alternativt era representanter i stadsdelsnämnden till dessa tillfällen.

Söndag 11 april kl 13-16: Partiföreningar i Stockholms stad
Söndag 18 april kl 13-16: Partiföreningar i övriga länet
Onsdag 21 april kl 18-20: Branschföreningarna

Har ni frågor, hör av er till distriktsexpeditionen, vi återkommer om former för anmälan.

Den styrelse som vill tjuvstarta lite kan studera styrelseutbildningen från 2013 som finns på resursbanken: vansterpartiet.se/resursbank/styrelseutbildning där kan ni plocka gobitar och diskutera tillsammans om föreningens utmaningar under verksamhetsåret.

Nachos för nya
Du som är ny medlem i Vänsterpartiet eller nyfiken och vill veta mer om oss. Du är varmt välkommen på ”Nachos för nya”.
➤ DATUM: tisdag 20 april
➤ TID: kl 18.30-20.00
➤ Anmälan: [email protected] Skriv i ämnesraden ”nachos för nya”

Studiecirkel: Klass, konflikt och samhällsförändring
Varför återskapar moderna samhällen bestående ojämlikheter? Hur inverkar ekonomin på kampen för ökad jämlikhet? Under vilka omständigheter åstadkommer politiska organisationer djupgående samhällsförändringar? I denna studiecirkel försöker vi besvara dessa frågor utifrån en modern marxistisk klassanalys.
Cirkeln har fem tillfällen och kursmaterialet är skrivet på svenska.
Cirkelledaren David Zachariah har skrivit flera artiklar inom politisk ekonomi och undervisar till vardags.
ABF Stockholm arrangerar studiecirkeln i samarbete med Centrum för marxistiska samhällsstudier.
➤ STARTDATUM: 28:e april
➤ TID: kl.18.00-20.30.
➤ PLATS: ABF-huset, Sveavägen 41
➤ ANMÄLAN: http://abfstockholm.se/kurs/introduktion-till-klass-konflikt-och-samhallsforandring-2/

MAJ 2021
Kvällsshow
På 1 maj sänder vi från Folkets Husbys stora scen. Talare, musikinslag, kultur och kämpaglöd. Detta och mer vill vi dela med er på årets bästa dag.
➤ DATUM: Lördag 1 maj
➤ TID: Kl: 19.00

Nachos för nya

➤ DATUM: tisdag 11 maj