Kalendarium

OKTOBER 2017
Film och fika
Vänsterpartiet i Solna bjuder in till en gratis filmvisning av This Changes Everything, dokumentären som baseras på den världskända aktivisten Naomi Kleins bok. Den är något så ovanligt som en hoppfull film om klimatet, en film som säger att vi visst kan bli av med fossilkapitalet och bygga en solidarisk framtid. Välkommen!

➤ DATUM: 15 oktober.
➤ TID: kl. 18.00.
➤ PLATS: Solna Folkets Hus, Skytteholmsvägen 2.
 FACEBOOKEVENEMANG

Jonas Sjöstedt besöker Haninge
Välkomna att lyssna till Jonas Sjöstedt om hur vi blir en ännu starkare vänster så vi kan fortsätta att göra Sverige mer jämlikt.
➤ DATUM: 23 oktober
➤ TID: kl. 18.00.
➤ PLATS: Jordbro Kultur- och föreningshus, Hurtigs Torg, Jordbro Centrum.

NOVEMBER 2017
Skolans reformer: Från jämlikhet och samhällsfostran mot mer individualisering och valfrihet
Föredrag av Majsa Allelin, doktorand i socialt arbete vid Göteborgs universitet.  Föredraget kommer handla om den svenska skolans reformer från jämlikhet och samhällsfostran mot mer individualisering och valfrihet.

Under 1990-talet genomgick den svenska grundskolan ett systemskifte och under 2010-talet kom ytterligare en reformvåg. Betoning på samhällsfostran och jämlikhet har successivt kommit att ersättas med en allt starkare individualisering och valfrihet. Samtidigt ökar klyftorna i skolan och allt fler elever mår sämre. Hur ska vi förstå denna utveckling? Lever parollen om en skola för alla kvar? Vilken kunskapssyn genomsyras skolan av idag?”

➤ DATUM: 1 november.
➤ TID:18.00-20.00.

Klimatflyktingar – beredskap i Sverige och världen
Klimatförändringar ställer stora krav på våra samhällen och kommer göra än mer i en snar framtid. Bara sedan 2008 har över 22 miljoner lämnat sina hem på grund av klimatet. Naturkatastrofer, översvämningar och ökenutbredning kommer att tvinga ännu fler människor på flykt, men dessa människor erkänns inte som flyktingar. Tvärtom bygger EU murar och den rasistiska argumentationen har förvandlats till praxis. Trots detta finns det möjligheter i direktiv och juridik som vänstern kan lyfta och kvällen tar avstamp i frågor som: Vad är en klimatflykting? Hur arbetar FN för dessa personer? Vilka verktyg har EU-direktiven? Vilken beredskap finns i Sverige?

Deniz Butros sitter i partistyrelsen och har skrivit sin Masteruppsats om klimatrelaterad migration och beredskap i FN, EU och Sverige. Hon har tidigare jobbat för Vänsterpartiet i EU med migration och klimatfrågor.

➤ DATUM: 7 november.
➤ TID: 18.00-20.00.

Jonas Sjöstedt besöker Kungsholmen
Välkomna att lyssna till Jonas Sjöstedt om hur vi blir en ännu starkare vänster så vi kan fortsätta att göra Sverige mer jämnlikt.
➤ DATUM: 29 november.
➤ TID: kl. 18.00.