• Dags att samla ...

Dags att samla oss

Den senaste tiden har verkställande utskottet i distriktsstyrelsen för Vänsterpartiet i Storstockholm noterat att det förekommer en del diskussioner på sociala medier, exempelvis Facebook, om de kandidater som satts upp på våra olika listor inför det kommande valet.

Diskussionen handlar mestadels om att någon kandidat borde ha placerats högre upp på en valbar plats alternativt att kandidater som förekommer på en lista inte borde ha placerats på någon lista alls.

I dessa stundtals ganska aggressiva inlägg på sociala medier medverkar såväl medlemmar som sympatisörer till vårt parti. Det förekommer även inlägg från aktiva personer från helt andra partier, t o m allianspartier som gärna ger sig in i diskussionerna i syfte att splittra.

Vår gemensamma målbild
Vi från verkställande utskottet vill därför påminna våra medlemmar om dokumentet ”Vår gemensamma målbild inför valet 2018” som en enig distriktsstyrelse antog den 25 september 2017. Dokumentet har presenterats internt och mottagits positivt vid ordförande- och gruppledarträffar, valledarmöten m.fl. interna arrangemang.

Dokumentet i dess helhet finns här: Målbild – Positiv plädering enighet o stark valrörelse

Från det verkställande utskottet sida kan vi avslutningsvis enbart konstatera att valet av våra kandidater till det olika listorna inför valet 2018 genomförts helt enligt våra stadgar och riktlinjer.  Eftersom det även förekommit felaktiga påståenden på sociala medier om den delen av vår process, så återger vi i korthet hur vårt distrikt inför valet 2018 utsett våra kandidater.

Distriktsstyrelsen för Vänsterpartiet i Storstockholm utser inte vilka kandidater som ska finnas på våra olika listor inför Riksdags-, Landstings- och de Kommunala valen. Det är våra medlemmar och partiföreningar som först lämnar förslag och sedan var det de tre olika valberedningarna som valdes på vårt distrikts årskonferens i mars 2017 som utarbetade förslag till listorna.

Valkonferensen beslutade
Vänsterpartiet i Storstockholm hade en valkonferens den 2 – 3 december 2017. Då beslöt de 128 ombuden som var på plats från våra 49 partiföreningar vilka kandidater som skulle förekomma på bland annat Riksdagslistan inför valet den 9 september 2018.

Efter flera slutna omröstningar under lördagen så fastställdes till slut en Riksdagslista med 32 olika kandidater. Från ombuden kom olika förslag om vilka kandidater som skulle finns på olika platser på listan.  Till slut valdes till valbar plats följande personer:

• Jonas Sjöstedt, Hägersten
  • Nooshi Dadgostar, Botkyrka
  • Karin Rågsjö, Södermalm
  • Ali Esbati, Liljeholmen
  • Jens Holm, Enskede
  • Ida Gabrielsson, Skogås
  • Lorena Delegado, Skärholmen

Utifrån föregående valresultatet 2014 och SCBs opinionsmätning kommer troligen inte följande personer att komma in i riksdagen:

• Amineh Kakabaveh, Skärholmen
  • Andreas Lennkvist Manriques, Österåker
  • Joanna Castro Echeverri, Hägersten – Liljeholmen

Fokus på valet 2018
Till sist, vi i verkställande utskottet respekterar de beslut som de valda ombuden på vår valkonferens fattade och uppmanar alla partimedlemmar att göra det samma och istället fokusera på den kommande valrörelsen.

Om vi nu samlar våra krafter och lägger all vår energi på valet 2018 så kommer det bli en framgång för vårt parti i riksdag, landsting och i samtliga 26 kommuner i Stockholms län.

Elena Karlström, distriktsordförande, [email protected]

Lars Bäck, vice ordförande, [email protected]