Arbetsliv

Schyssta jobb med trygga skyddsnät bygger ett jämlikt samhälle. Under flera år har högern gett arbetsgivare mer makt på arbetarnas bekostnad. Vänsterpartiet kan se till att vi får ett bättre arbetsliv och en rikare fritid.

Vänsterpartiet vill korta arbetstiden utan att kapa lönen. Det är redan verklighet på flera ställen, det är dags att ta nästa steg. I Stockholmsområdet vill vi börja med kortad arbetstid på exempelvis förlossningsavdelningar och akutmottagningar men även i hemtjänsten för att undan för undan övergå till en normalarbetstid på 30 timmar per vecka.

En jämställd arbetsmarknad
Vi måste skapa ett arbetsliv som ger kvinnor samma möjligheter och samma lönenivåer som män. Idag får många som arbetar inte tillräcklig arbetstid för att försörja sig. Det är både en klass- och en könsfråga. Det ska vara möjligt att arbeta deltid – men heltid ska vara norm på arbetsmarknaden.  Deltidsarbete och låga löner innebär ofta att kvinnor har låga pensioner. Pensionssystemet är trasigt och vi behöver ett nytt rättvist system.

Rätten till ett tryggt jobb
Om du vill att människors behov ska sättas före kortsiktiga vinstintressen så ska du rösta på Vänsterpartiet. Vi är det enda parti som står upp för strejkrätten och säger nej till alla inskränkningar av den.

Varje dag sover människor med telefonen under kudden för att inte missa ett sms om ett ledigt arbetspass. Det är orimligt. Vi behöver en arbetsmarknad med trygga jobb därför vill vi ta bort anställningsformen allmän visstid. Trygghet på jobbet handlar också om att du kan vara trygg med att din chef inte helt plötsligt kan ta bort delar av din tjänst. Därför måste det vara förbjudet med hyvling.

Ett friskare arbetsliv
Vi måste bygga ett arbetsliv som håller. Så att människor kan må bra på sina arbeten och inte slita ut sig. Idag ser vi hur människor jobbar sig sjuka. Vänsterpartiet vill ha ett bättre arbetsliv. Därför vill vi ha en trygg sjukförsäkring så människor som är sjuka kan bli friska, vi vill se satsningar på arbetsmiljö och att man avskaffar den orättvisa karensdagen.

Solidaritet
Vänsterpartiet ställer aldrig arbetare mot arbetare. Därför menar vi att alla som jobbar i Sverige ska ha rätt till svenska kollektivavtal. Vi accepterar inte att arbetare från andra länder utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Därför prioriterar vi kampen mot den ekonomiska brottsligheten och kräver att kollektivavtal ska gälla vid all offentlig upphandling i Sverige.

änsterpartiets utgångspunkt är enkel, vi behöver ett arbetsliv där folk har makt och inflytande över sina jobb och där ingen slits ut.

Därför kan du lita på att Vänsterpartiet kämpar för

• kortare arbetstid med bibehållen lön,
  • att avskaffa allmän visstid och förbjuda hyvling,
  • att ta bort karensdagen,