Löfven har 48 timmar på sig

Nu väntar vi på besked. Kommer Stefan Löfven att lyssna på 3 miljoner hyresgäster, Hyresgästföreningen, PRO, LO-förbund som Handels, SEKO och Byggnads, ja faktiskt 70 procent av svenska folket som säger tydligt nej till marknadshyror? Eller kommer han att hjälpa Annie Lööf och fastighetsägarna att inleda ett systemskifte på hyresmarknaden?

Vänsterpartiet har varit tydliga ända sedan i januari 2019: Vi kommer inte att tolerera att regeringen inför marknadshyror. Om så sker kommer vi att väcka frågan om misstroende mot statsministern.

– I två och ett halvt år har alltså regeringen och deras samarbetspartier Centerpartiet och Liberalerna vetat detta. Ändå har inga ansträngningar gjorts från deras sida för att hitta en lösning. Jag har sträckt ut handen mer än en gång för att försöka hitta en lösning. Utan resultat, säger Vänsterpartiets partiordförande Nooshi Dadgostar.

– Jag konstaterar därför att vi nu måste gå vidare. Idag har jag gett två vägar framåt för Stefan Löfven och jag har satt upp en tidsgräns.

Den första möjligheten är att regeringen helt enkelt avstår från att förändra hyreslagstiftningen och lägger hela frågan åt sidan.

Om de inte vill göra det utan istället vill diskutera förbättringar i hyressättningen, då är vi öppna för det. Det finns mycket som behöver göras – stoppa renovräkningar, få ner de höga hyrorna i nyproduktion, med mera. Men då måste regeringen genast inleda förhandlingar där Hyresgästföreningen ingår. Det måste leda till ett avtal som senast ska vara klart till riksdagens öppnande och som accepteras av Hyresgästföreningen. På så sätt säkras hyresgästernas kollektiva förhandlingsrätt – den rätt som skulle ryckas undan om förslaget om marknadshyror genomförs.

Hyresgäster i Stockholm skulle drabbas extra hårt av marknadshyror där hyrorna enligt en senarioanalys skulle höjas med hela 52 %.  Och så mycket som 120 % på vissa ställen.

– Nu tar vi fajten för alla hyresgäster. Vi accepterar inte ett system som höjer hyran för den ensamstående mamman, som gör att vi blir ännu mer trångbodda, ökar segregationen och kastar ut människor i hemlöshet, säger Elena Karlström, distriktsordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

Och fortsätter sen,

Nu mobiliserar vi massivt för att stoppa hyreschocken.

Tillsammans kan vi sätta stop för hyreschocken.
Skriv upp dig på aktivist-listan mot marknadshyror: