Elena Karlström: Vår internationella solidaritet behövs mer än någonsin.

Elena Karlströms tal till minne av de spanienfrivilliga.

Kamrater

Idag på arbetarrörelsens dag, visar vi vår breda rörelse styrka, vår sammanhållning och vår solidaritet.

Den behövs mer än någonsin, den internationella solidaritet!

En tid då extremhögern växer både inom och utom EU. Närliggande krig slickar EU:s gränser samtidigt som desperata flyktingar riskerar livet för att försöka nå trygghet. Så mycket människor på flykt har vi inte sett i världen sedan andra världskrigets slut.

Det är nu vår solidaritet sätts på prov.

Idag firar vi och minns solidariteten med Spaniens folk och våra egna spanienfrivilliga från kriget.

Det bästa sättet att minnas er ni som kom tillbaka och ni som stupade, det är att fortsätta kampen, att föra solidariteten vidare.

Men i Spanien är striden inte över. Dom politiska motsättningarna blir allt djupare, med konflikter kring bort städandet av francominnen och francohyllningar, med nyfunna massgravar, och det nya högerextrema partiets Vox valframgångar. För första gången har Vox tagit sig in det lokala parlamentet i Katalonien.

Katalonien en region som har samtidigt under flera år kämpat för sin självständighet men som har bemötts av polisvåld från den spanska staten. Och där lokalpolitiker riskerar fängelse eller måste behöva gå i landsflykt. En sak är säker, Kataloniens öde bör ligga i de som bor i Katalonien.

Nu befinner vi oss i pandemins andra år. Men 2019 var stridens år , det var revolternas och demonstrationernas år över hela världen.

2020 föll pandemin över oss och striderna tystnade över världen – ett tag.

Men demonstrationerna tog fart igen, det berodde på att orsakerna fanns kvar, fattigdom arbetslöshet, utsugna bönder, politiskt förtryck och allt detta hade förvärrats och värst drabbades de fattiga.

Bilden av världsläget ser inte ljus ut. Men det är ändå lite uppmuntrande att se folk som återtar gatorna trots skjutande poliser. I Chile har folk varit ute på gatorna i protester ända sedan oktober 2019, där kräver folket en ny konstitution, alltså bort med Pinochets gamla fascistlagar, och detta trots att polisen skjuter skarpt

Också i Peru ropar folk på en ny konstitution, och där kommer väljarna för första gången på 200 år att kunna rösta på en vänsterkandidat, en fackföreningsman till president nu i juni.

Vi lever i en tid där det inte finns brist på solidaritet och en vilja på förändring, folket reser sig mot förtryck världen över, fackföreningsrörelsen, klimatrörelsen människorättsaktivisterna i BLM.

Men vi glömmer er inte, alla ni som for till Spanien den gången som faktiskt var Europas ödesstund. Ni som stupade i kampen mot fascismen, ni som kom tillbaka.

Nu när högerkrafterna i Europa samlar sig måste vi hålla reda på var frontlinjerna går och hålla fast vid våra egna mål.

Idag på arbetarrörelsens dag, visar vi vår breda rörelses styrka, vår sammanhållning och vår solidaritet. Den behövs mer än någonsin, vår internationella solidaritet!

Kan man anse att våra välfärdsmodeller i USA och Sverige börjar närma sig varandra.

Ex paket från Biden: ett barnbidragssytem

Här åt andra hållet?

Börja de likna varann? Systemen?

Olika typer av välfärdssystem skapa olika typer av jobbbetenndete?

Börjat vårt system i Sverige likna mer usas modell med lågbetalda jobb och med osäkra anställningar?

Då ökar intresset för att  starta eget då man inte kan försörja sig på ex tre deltidsanställningar.

I USA har man tre usla lågbetalda jobb och ändå klarar man sig inte.

Idag ser vi vad som händer över världen och i Europa, där flyktingar drunknar i medelhavet, där EU stänger gränserna hårdare.

Vi håller fast vid vår solidariet, vi glömmer inte på arbetarröreslens internationella dag och alla andra dagar.

Striden är aldrig över. Här i Sverige och i alla länder finns det som håller stånd mot de mörka makterna, mot extremhögerns partier som växer sig starka.

Solidarieten är internationell nu som då.

Jag tror att alla här idag kommer att gå i ett 1 maj-tåg. Vi kommer att vara på olika platser men vi är en bred rörelse och vi ska inte glömma bort solidariteten mellan varann, för vi behövs. Vår rörelse, vår solidaritet behövs mer än någonsin och vi ska minnas de hjältar som åkte över gränser för demokratins skull. Vi ska aldrig glömma och vi ska ta kampen vidare. För det är vår tur nu!

Bakom mig har vi 4 meter röd granit, handen, la mano,  som ska ena oss kring ett gemensamt mål som skulpturen sa.

100 tals har fått gå före i kön däribland politiker

det är etts panienn med en exkung på flykt med ekonomiska manipualtioner och saktteskulder.

Vid kataloniens regionala val i frbruari fick självständighetspartierna majoritet i rikdsgaen igen.

Idaghar vi ett spanien osm är hårt drabbad av pandmein med dödsdat på 77 000 usel administration för vaccination, usel syatisitik och höga smitotal.

Ett spanien som inte bara på senare tid fortfarande hittar massgravar,

VI lever i en tid där vi för första gången sen Francotiden har ett extremhögerparti tagit sig in i Spaniens parlament, Vox, extremhögerparti tagit sig in i tyska förbundsdagen, också för första gången sedan andra världskriget.