En elrullstol är en nödvändighet, inte en guldkant.

Gratis hjälpmedel!

En elrullstol är en nödvändighet, inte en guldkant. Moderatledda högerstyret i regionen inför nu en avgift på hjälpmedel och slopar högkostnadsskyddet på hjälpmedel. En elrullstol kommer nu kosta brukaren 500 kronor per år. För moderater som räknar hundralappar i chipspåsar låter det kanske som en liten kostnad, men för den som har behov av flera hjälpmedel och lever på en liten inkomst, i många fall bara sjukersättning baserad på en halvtidstjänst eller mindre, kan det vara ett hårt slag.

– Det blir tydligt vem högern prioriterar när de säger att regionen inte har råd med de nödvändiga hjälpmedel människor behöver samtidigt som Svenonius och resten av styret slussar miljarder i konsultfakturor, säger Elena Karlström, distriktsordförande för Vänsterpartiet.

Idag är dessa hjälpmedel gratis, vilket är viktigt för att alla ska ha möjlighet att leva ett så bra liv som möjligt. Region Stockholm har ett överskott på 3,2 miljarder kronor, att då spara in på hjälpmedel för en utsatt grupp i samhället är helt förkastligt! Regionen behöver göra om och göra rätt.

Alla människor har lika värde och alla människor har kunskaper, förmågor och erfarenheter som är viktiga för samhället. Den som lever sitt liv med en normbrytande funktionalitet ska ha samma möjlighet till ett gott liv som alla andra.