Hemtjänsten privatiseras – då sänks kraven på utbildad personal

Hemtjänsten i Botkyrka kommun privatiserades mitt under pandemin, trots protester. Nu passar den socialdemokratiskt ledda högermajoriteten på att sänka utbildningskraven för personalen i hemtjänsten, och de låga kraven gäller först hos de privata aktörerna.

I Botkyrka där Vänsterpartiet var med och styrde fram till 2018 har man haft ett mångårigt arbete för att höja kompetensen och kunskapen hos de som arbetar med de äldre inom kommunen. När nu Socialdemokraterna bestämmer tillsammans med Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet är det andra värden som styr när man nu privatiserar hemtjänsten. Utöver att gemensamma skattemedel går till vinstuttag hos hemtjänstföretag i Botkyrka, så försämras även den kvalitet som vårdtagaren får över hela kommunen.

– Det är direkt oansvarigt, särskilt med tanke på att just utbildning och kunskap tycks vara avgörande för att förhindra smittspridning, både under rådande pandemi, men även i framtiden, säger Marit Normasdotter, som sitter i Vård-och omsorgsnämnden för Vänsterpartiet.

Samtidigt sänker majoriteten hållbarhetskraven inom hemtjänsten vilket ger negativa konsekvenser på det viktiga hållbarhetsarbete som gjorts under flera år.

– Det är inte rimligt att vi sänker ambitionsnivån för kommunens hemtjänstbrukare, för anställda inom hemtjänstsektorn eller för klimat-och miljöarbetet för att underlätta för företag att förvandla skattemedel till privata vinster, forsätter Marit.

Privatiseringen av hemtjänsten som nu envist har drivits igenom kostar Botkykaborna ytterligare skattemedel, ge sämre kvalitet i utförandet och försämrar miljön genom sänkta krav och utbildning hos hemtjänstpersonal. Vänsterpartiet i Botkyrka kräver nu att frågan återremitteras och att alla nivåkrav anpassas till de krav som tidigare ställts, eller minst de nivåer som den kommunala verksamheten för närvarande uppfyller.