Striden om hemtjänsten i Nynäshamn

En politisk strid har blossat upp i Nynäshamn. För första gången sedan demokratin infördes så är det högern som styr och det har snabbt fått stora konsekvenser. Som vanligt vill högern, med Moderaterna i spetsen, sälja ut våra gemensamma tillgångar. Nu gäller det hemtjänsten i Nynäshamn.

– Vi ska absolut behålla hemtjänsten i kommunal regi. Det är det bästa för invånarna och för personalen. Det är superviktigt att personalen ska ha bra arbetsvillkor, säger Tony Nicander som är ordförande för Vänsterpartiet Nynäshamn.

Nynäshamn är inget undantag från den politiska högervind som sveper över länet. Allt som går att sälja ska säljas. Tillsammans med S och Mp har Vänsterpartiet i Nynäshamn startat en namninsamling för att rädda den kommunala hemtjänsten.

– Vi kampanjar tillsammans med S och Mp för att riva upp beslutet. Om det krävs så är vi beredda att driva en lokal folkomröstning. Vi behöver bara 2700 namnunderskrifter för att i alla fall väcka den frågan till kommunfullmäktige, säger Tony.

Mirre Malm är sedan många år kommunpolitiker för Vänsterpartiet i Nynäshamn. Hon är, med rätta, upprörd.

– Vi har varnat för denna neddragningskarusell under många år och Nynäshamn är nu den kommun i Sverige som lägger minst pengar på sina äldre i hela landet. Detta är dock inte nog för Alliansen utan vi ska spara ännu mer pengar nu. De hävdar samtidigt att det är personalpolitik och kollektivavtal som kostar för mycket. Alliansen för således både en fientlig politik mot våra äldre och mot vår gemensamma välfärd. Dessutom driver de en illvillig arbetsmarknadspolitik, säger Mirre.

Även inom Kommunal kokar det av frustration mot planerna på att sälja hemtjänsten i Nynäshamn. I en debattartikel i Nynäshamnsposten skräder inte Jessica Leiding, avdelningsordförande Kommunal Stockholms län, och Alexandra Eldstål, sektionsordförande Kommunal sektion Sydost orden, om Nynäshamns kommuns planer på att lägga ner den kommunala hemtjänsten.

– Vi i Kommunal Stockholms län börjar känna oss som papegojor när vi påtalar alla rimliga argument för att det är en dålig idé att privatisera vår gemensamma skattefinansierade välfärd. Trots det står vi inför att de styrande borgerliga partierna i Nynäshamns kommun den 29 september tänker besluta om att sälja ut den kommunala hemtjänsten. Det är vår välfärds största problem. År efter år av sparkrav i välfärdens verksamheter gör det svårt att upprätthålla den välfärd som medborgarna förtjänar och den arbetsmiljö som de anställda behöver, skriver Jessica Leiding och Alexandra Eldstål.

I Facebookgruppen ”Rädda Nynäshamns Kommunala Hemtjänst” pågår mobilisering för namninsamlingen och där samlas de som vill att utförsäljningen stoppas inför beslutet i Socialnämnden den 29 september.

– Vi ska kämpa ända in i kaklet för att rädda den kommunala hemtjänsten och att personalen ska ha bra villkor. Utförsäljningar är alltid sämre för kommuninvånarna, avslutar Tony Nicander, ordförande för Vänsterpartiet i Nynäshamn.