Capio måste stoppa vinstutdelning

PRESSMEDDELANDE
Region Stockholm vill ge Capio S:t Görans sjukhus 91 miljoner kronor som ersättning för ökade kostnader på grund av coronaviruset. Vänsterpartiet kräver att Capio inte får göra någon vinstutdelning om de ska få stöd från regionen.

̶  Om skattebetalarna ska stötta ett privat sjukhus så måste regionen kräva att Capio inte gör någon vinstutdelning, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson, V Region Stockholm.

I riksdagen föreslog Vänsterpartiet att företag som får stöd av staten måste stoppa alla sina aktieutdelningar och nu står en majoritet bakom det.

̶  De flesta partier har insett att det är orimligt att ösa skattemedel över företag som låter en del av pengarna försvinna ut i andra änden som vinster. Detta borde verkligen gälla sjukvården också. Vården skriker efter resurser och då måste varje krona användas till just sjukvård, inte till fler segelbåtar åt välbeställda, säger han.

Tisdag den 26 maj kommer Vänsterpartiet föreslå att Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm antar ett tilläggsbeslut. Vänsterpartiet vill att Capio S:t Görans sjukhus ska garantera att det inte sker någon vinstutdelning så länge pandemin pågår om de ska få stödet på 91 miljoner kronor.

̶  Om vi ska ge skattemedel till ett vinstdrivande sjukhus så skulle regionen kunna gå in som ägare. Sjukvården skulle stå bättre rustad inför en kris om all vård drevs i offentlig regi och var helt fri från vinstintressen.

Capio St Görans sjukhus är ett vinstdrivande företag som ägs av den franska vårdjätten Ramsay Générale de Santé.

Torbjörn Granrot, pressekreterare, 070-737 49 46, [email protected]