1 maj

Det är dags att lyssna på världens kvinnor!

1 maj 2020

Det är dags att lyssna på världens kvinnor!

Inför Vänsterpartiet Storstockholms 1 maj-firande har ett flertal kvinnor världen över valt att stå bakom ett upprop om solidaritet och skickar samtidigt en hälsning inför arbetarrörelsensdag. Den internationella solidariteten har alltid varit en viktig del av Vänsterpartiets 1 maj-
demonstration i Stockholm, som varje år är Sveriges största 1 maj-tåg.

– Att se dessa kvinnor från olika delar av världen stå bakom uppropet och skickar egna 1 maj hälsningar visar på att vi har många gemensamma frågor – rätten till schyssta arbetsvillkor, rätten till en bostad. Vi känner av starka vänstervindar vilket är viktig i en tid som idag då vi i
Sverige måste stoppa regeringens försök att införa marknadshyror som kan öka din hyra med 5000 kr i månaden. Detta samtidigt som folk har det trångbott runt om i regionen, säger Elena Karlström, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm

Uppropet och hälsningarna har klippts ihop till en film som du kan se här: [youtube https://www.youtube.com/watch?v=8ItE-zOQOFs]

Uppropet kan du läsa här i sin helhet:
Snart är det 1 maj!
Det är vi som bär upp samhället, vi tar hand om barnen, de gamla och de sjuka, hemma i familjen och i samhällets vårdsystem. Det är vi som står i frontlinjen för demokrati, för rätten att bruka vår jord, försvara vårt vatten och vår identitet, den feministiska kampen och för alla människors lika värde. Det är vi som bär upp solidariteten. Lyssna på oss! Vi vill ha del av makten över samhället. Vi vet vad som behövs. Vi vill ha rättvisa löner och pensioner, sjukförsäkring och tak över huvudet, fristad, fred och demokrati. Många av oss har ingenting av detta. Tillsammans är vi starkare än kapitalister och despoter.

Kontakt:
Elena Karlström, elena.karlströ[email protected], 070-109 59 67.