Borgarnas kollektivtrafik är livsfarlig

Den Moderatledda alliansen har styrt Region Stockholm i över 13 år. Det påverkar alla i hela Storstockholm, från Södertälje till Norrtälje, eftersom de raserar vår gemensamma kollektivtrafik och sjukvård. Det är hög tid att ändra på det menar Lina El Yafi.

– Det borgliga styret med trafikborgarrådet Kristoffer Tamsons (M) i spetsen leker affär med kollektivtrafiken. Våra skattepengar ska gå till kollektivtrafiken och inte till dyra upphandlingar och vinster till privata företag. Det krävs en politisk förändring. Vi vill på sikt att SL ska köra all kollektivtrafiksäger Lina.

Lina El Yafi har arbetat i Stockholms kollektivtrafik sedan 2002. Hon är förare på Tvärbanan, fackligt aktiv och ledamot för Vänsterpartiet i Regionfullmäktige. Vi pratar om klimaträttvisa och hur vi vanliga stockholmare kan vara med och rädda vår planet. Nyckeln är kollektivtrafiken.

– Vi vill ha en välkomnande och trevlig kollektivtrafik med en personal som trivs. Vi vill ha bra arbetsvillkor och därför vill Vänsterpartiet se kollektivavtal, personalövergång och meddelarfrihet i alla upphandlingar som görs i Region Stockholm. Då kan vi ge trafikanterna både bra service och trygghet. Det är så vi får en tillgänglig och attraktiv kollektivtrafik, säger Lina El Yafi.

Det är ingen tvekan om att klimatet förändras på ett oroväckande sätt. Vi behöver inse att vi befinner oss i ett klimatnödläge och att vi snabbt måste minska utsläppen. Kollektivtrafiken är en avgörande nyckel för att lyckas med det.

– Vi måste skapa hållbara städer. En nyckel för att göra det är stora satsningar på kollektivtrafiken. Vi måste renovera och bygga ut samtidigt. Till exempel vill vi att kollektivtrafik ska vara på plats när nya bostadsområden invigs. Vi vill i första hand att kollektivtrafiken ska vara eldriven, säger Lina.

Lina El Yafi och hennes kollegor märker av att det blivit ett hårdare klimat i kollektivtrafiken

– Det är trångt och trängseln blir bara värre samtidigt som tempot för oss som arbetar skruvas upp. På min arbetsplats har man ersatt ombordspersonal med fler kontrollanter och vakter. Kristoffer Tamsons har valt en linje med hårdare tag. Istället för kundservice och informationsvärdar så vill han ha mer ordningsvakter och tunnelbanepoliser. Dessutom är spärrarna i tunnelbanan högre och stängs med sådan kraft att många skadas varje år. Samtidigt har kontrollapparaten växt enormt. Nu jagar man fattiga människor som inte har råd att resa med kollektivtrafiken, konstaterar Lina El Yafi.

Samtidigt har arbetsvillkoren för de som arbetar i kollektivtrafik stadigt försämrats under de 13 år som den blå-gröna majoriteten styrt.

– När jag började arbeta på spårvägen för 17 år sedan så var kollektivtrafiken redan utlagd på entreprenad. För varje upphandling blir det lite sämre för oss som jobbar. Varje nytt företag innebär nya försämringar. Stressigare arbetsscheman, snävare tidtabeller och färre förare, säger Lina El Yafi.

Färre människor ska alltså göra mer. Resonemanget känns igen från sjukvården, skolan och alla andra välfärdsyrken.

– Det är trångt och trängseln blir bara värre samtidigt som tempot för oss som arbetar skruvas upp. Jag upplever att de otrygga anställningarna blir allt fler inom kollektivtrafiken.

De privata företagen sparar hela tiden in på personal. De osäkra anställningsformerna leder till otrygghet och stress för personalen.

– Att köra buss är fruktansvärt stressigt. Skyddsombuden kämpar ännu för bussförarnas rätt till toalettbesök och återhämtning vid ändhållplatser. Det borde ju vara en självklarhet att kunna gå på toaletten. Det är otroligt vilken låg nivå på vad vi måste kämpa utifrån, säger Lina El Yafi.

I stark kontrast till Vänsterpartiets politik så höjer Moderaterna återigen priserna.

– Snart kostar ett månadskort över 1 000 kronor. Folk har på riktigt inte råd med ett ännu dyrare månadskort men de måste ta sig till jobbet ändå. Moderaterna har byggt upp en enorm kontrollapparat men trots alla kontroller verkar fuskåkandet inte minska, säger hon.

Vänsterpartiet vill ha en helt annorlunda kollektivtrafik som fungerar bra för både personal och resenärer.

– Våra gemensamma pengar ska användas till kollektivtrafiken och skapa bra förutsättningar för att resa kollektivt, avslutar Lina El Yafi, förare på Tvärbanan, fackligt aktiv och ledamot i Regionfullmäktige.

Vänsterpartiet satsar på:

• Sänka taxan
  • Öppna spärrar
  • Fler servicevärdar
  • Utreda Roslagsbanan till Rimbo
  • Bygg ut anropstrafik på landsbygden
  • Utveckla båttrafiken i skärgården
  • Påskynda elektrifieringen för buss, färdtjänst och pendelbåtar i skärgården