Vi varslar Regionhögern!

Många samlades för att protestera efter att regionhögern varslat om uppsägning av 350 undersköterskor och 250 läkare på Karolinska Sjukhuset.

Darius Barimani är läkare på Nya Karolinska Solna och är med på protestmötet utanför Region-huset på Kungsholmen.

–        Man slåss för att få komma till Nya Karolinska Solna. Vi som jobbar på NKS är genuint intresserade av forskning och bra vård. Det är ett fantastiskt sjukhus egentligen men politikerna gör allt annat än underlättar för oss. Sjukhuset är ju vi – personalen. Men den politiska ledningen fortsätter med samma gamla visa, platsbrist och ständiga omorganiseringar, säger Darius.

–        Omorganiseringarna drivs av konsulter som vill tjäna pengar. Irene Svenonius man var upphandlingschef och köpte in konsulter för 200 miljoner kronor. Till slut fick han sparken för jäv. Vi har för slappa lagar och ett naivt lagsystem. Vi fattar inte hur korruption fungerar. I USA hade detta aldrig hänt utan att de inblandade blev straffade, säger Darius Barimani, läkare på Nya Karolinska Solna.

Margarita Villalobos är sjuksköterska på Södersjukhuset. Hon berättar att hon får frustrationsångest på jobbet.

–        Jag älskar mitt jobb! Jag får så mycket av patienterna. Men jag kan inte springa fortare. Jag kan inte bara kasta in pillerna i munnen på patienterna. Det behövs mer tid! Patienterna hamnar i kläm, de känner av vår stress. Vi vill ha TID att prata och lyssna på patienterna. Det är mitt jobb det handlar om! Vem ska sköta om oss i framtiden? Detta håller inte längre. Kom ut och demonstrera med oss! Säger Margarita Villalobos, sjuksköterska på Södersjukhuset.