Låt hyresgäster slippa ombildningskonsulter

Nu framkommer uppgifter från boende att de så kallade ombildningskonsulterna använder sig av tvivelaktiga metoder för att påverka hyresgästerna att ombilda sina lägenheter. Den blågröna majoriteten i Stadshuset måste genast agera mot detta, skriver Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd Stockholm.

Det framkommer allt fler uppgifter från hyresgäster, som bor i de områden i Stockholm som är aktuella för ombildning, om att så kallade ombildningskonsulter använder sig av tvivelaktiga metoder. Det handlar om konsulter som har stora pengar att tjäna på när hyresrätter ombildas till bostadsrätter, eftersom de i regel bara får betalt om en ombildning går igenom.

Bland annat uppger en hyresgäst till Svenska Dagbladet att boende i allmännyttans hyreslägenheter i stadsdelen Bagarmossen har fått brev med förslag om köp till bara 70 procent av marknadspriset. Detta trots att den blågröna majoriteten i Stadshuset utlovat att ombildningarna ska ske till marknadspriser och inga värderingar ännu har gjorts av bostadsbolagen som äger lägenheterna.

Boende uppger också att ombildningskonsulter via telefon sagt att om lägenheterna inte ombildas till bostadsrätter, så kan de komma att säljas till en privat hyresvärd som inte står för renoveringar och som kan höja hyrorna godtyckligt. Det är ren och skär skrämseltaktik för att få hyresgästerna att fatta beslut om ombildning, och ett oacceptabelt agerande. Vänsterpartiet har därför anmält den aktuella ombildningskonsulten till Konsumentombudsmannen för granskning.

Att köpa loss sin lägenhet är ett stort privatekonomiskt beslut och ska inte tvingas fram. Att ombildningskonsulter försöker pressa hyresgäster för att få igenom ombildningar är tyvärr inte oväntat. Det skedde även vid den senaste stora ombildningsvågen i Stockholm, när Alliansen styrde, då över 25 000 hyresrätter gjordes om till bostadsrätter.

För att minska risken att hyresgäster återigen utsätts för orimliga påtryckningar har Vänsterpartiet föreslagit ett antal åtgärder.

• Antalet köpestämmor måste begränsas så att det inte blir möjligt att tvinga fram ett ja genom återkommande påtryckningar.
  • Staden måste säkerställa att de som antecknat intresse för ombildning är folkbokförda i staden och har förstahandskontrakt, eftersom intresseanmälan är själva nyckeln till att starta ombildningsprocessen.
  • Kravet för intresseanmälan och köpevillkor borde höjas till två tredjedelar istället för hälften för att säkra att större delen av hyresgästerna verkligen är intresserade av ombildning.
  • Staden bör även överväga att, likt flera andra kommuner, upphandla eller rekommendera ombildningskonsulter för att undvika att oseriösa aktörer sprider vilseledande information.

I grund och botten är ombildningskonsulternas möjligheter att agera en direkt konsekvens av den styrande majoritetens bostadspolitik och de måste ta politiskt ansvar för det. Det är nämligen helt uppenbart att de åtgärder som vidtagits hittills för att reglera ombildningsprocesserna inte är tillräckliga, vilket nu drabbar hyresgästerna.

Hyresgäster har rätt att känna sig trygga. Ingen ska luras eller tvingas in i ett så stort privatekonomiskt beslut som en ombildningsprocess innebär. Det måste staden kunna garantera hyresgästerna.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle.

Clara Lindblom

oppositionsborgarråd Stockholms stad, (V)