Vänsterpartiet i Sigtuna utlyser nödläge för klimatet

Vänsterpartiet i Sigtuna föreslår att kommunen ska utlysa ett nödläge för klimatet. Storbritannien utlyste nödläge för klimatet för en tid sedan. Nu vill Vänsterpartiet på riksplanet att Sverige ska följa efter. Och på lokalplanet går gruppledaren Niklas Andersson samt regionfullmäktigeledamoten Marta Aguirre i spetsen och uppmanar till nödläge i Sigtuna kommun.

I en motion till kommunfullmäktige föreslår de att klimatfrågorna måste överordnas alla andra politiska beslut i kommunen.

– Vi behöver införa nolltaxa och göra kollektivtrafiken tillgänglig för alla, samt bygga ut cykel- och gångvägar för att få ner antalet bilar. Inte bygga fler motorvägar, säger Marta Aguirre.

Niklas Andersson pekar på att utsläppen i Stockholmsregionen och i hela Sverige fortsätter att öka, trots alla vackra ord.

– Alla fakta visar att vi har ont om tid om vi vill att våra barn och barnbarn ska ha en framtid på vår planet. Därför lämnar Vänsterpartiet nu in en motion om att Sigtuna kommun ska utlysa nödläge för klimatet, säger de bland annat.

Niklas Andersson vill också att klimatomställningen ska vara rättvis.

”Det är de som orsakar störst klimatutsläpp som behöver ställa om sin livsstil mest. 100 företag står för 71 procent av utsläppen. När det gäller privatpersoners utsläpp så är det de rika som flyger mest. Det är de som ska betala mest” skriver Niklas Andersson bland annat.

Han berättar att representanter från nästan alla kommunens partier för några veckor sedan satt i samtal om klimatet.

– Vi var överens om att en snabb klimatomställning mot ett framtida hållbart samhälle var högsta prioritet. Menar de allvar med det så hoppas vi att de röstar på vår motion om att utlysa klimatnödläge. Vi har inte tid att vänta, säger Niklas Andersson.