Kraftigt uppåt för vänstern i hela Storstockholm

Vänsterpartiet går starkt framåt i SCB:s nya mätning runt om i Storstockholm. I Stockholms stad samlar partiet ett stöd på 13,2 procent, en uppgång med cirka 5,5 procentenheter sedan valet 2014. I Stockholms län går det också framåt och väljarstödet ligger där på 6,9 procent vilket är en uppgång med 1,2 procentenheter sedan valet.

– Vi märker att Stockholmarna vill ha mer jämlikhet och då är det bara Vänsterpartiet som finns att lita på. När övriga partier sviker när det gäller rätten till asyl, välfärden, klimathotet och nu utmanar strejkrätten, då står vi i vänstern kvar med både ryggrad och kompass. Det går bra nu och det är kul att vara vänsterpartist, även om det politiska klimatet är ruggigt. Men i valet ska vi visa att det är vår tur nu, säger Vänsterpartiet Storstockholms ordförande Elena Karlström.

Du kan träffa Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt redan i morgon, 6 juni, och gratulera till de fina siffrorna. Jonas firar nationaldag på Golfängarna i Sundbyberg klockan 12-13 och i Rinkeby klockan 14-15.