Jobba för Vänsterpartiet i Stockholms stad

Borgarrådssekreterare/politisk sekreterare till Vänsterpartiet i Stockholms stad, 100% (tidsbegränsad)

Vänsterpartiet ingår i den styrande majoriteten i Stockholms stad tillsammans med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ. Vänsterpartiet har bland annat ansvar för bostadsroteln som ansvarar för den politiska styrningen av de allmännyttiga bostadsbolagen samt Bostadsförmedlingen. Vi söker nu en borgarrådssekreterare/politisk sekreterare som kommer att ha det övergripande ansvaret för vårt arbete med bostadsfrågor. Tjänsten tillsätts den 15 september 2017, eller enligt överenskommelse, är heltid och tidsbegränsad till den 31 december 2018.

Arbetsbeskrivning
Som borgarrådssekreterare jobbar du i bostads- och demokratiborgarrådets stab i Stadshuset och har bland annat ansvar för följande:

• Kontakten med stadens allmännyttiga bostadsbolag samt Bostadsförmedlingen.
  • Omvärldsbevakning och att ta fram underlag inom rotelns bevakningsområden.
  • Bevaka och bereda ärenden samt skriva yttranden inför beslut i bolagsstyrelser och kommunfullmäktige.
  • Förhandla politikens inriktning med andra borgarrådssekreterare inom majoriteten.
  • Bistå vid politikutveckling inför valrörelsen 2018.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom ekonomi, juridik, statsvetenskap eller förvaltning samt goda kunskaper om bostadspolitik och de allmännyttiga bostadsbolagens villkor. Du är väl insatt i Vänsterpartiets politik och delar våra värderingar, har god analytisk förmåga och kan formulera dig i tal och skrift. Arbetet sker periodvis under tidspress så du behöver snabbt kunna sätta dig in i nya frågor. Du bör vara bra på att strukturera och planera ditt arbete samt arbeta självständigt.

Tidigare erfarenhet av arbete i politiska organisationer och/eller offentlig förvaltning är meriterande liksom erfarenhet av att arbeta i valrörelse.

Övrigt
Borgarrådssekreterare tillsätts enligt kommunallagen 4 kap § 32 vilken ger dig rätt till tjänstledighet från din nuvarande tjänst. Arbetstiden är oreglerad och viss arbetstid kommer att vara förlagd på kvällar och helger.

Vänsterpartiet eftersträvar mångfald på arbetsplatserna varför vi önskar sökande med olika etnisk bakgrund, kön och ålder.

Ansökningar skickas senast den 28 augusti till [email protected].

Frågor om tjänsten kan ställas till [email protected] alternativt kanslichef Anita Gidén, tfn 08-508 291 06.