Vi bygger staden!

Vänsterns stadsbyggnadskonferens 2017
Välkommen till Vänsterpartiet Storstockholms stadsbyggnadskontorens 2017. Stockholmsregionen växer. Bostadsbrist, växande klassklyftor och klimathot gör stadsbyggnadsfrågorna mer angelägna än någonsin. Hur bygger vi bra, billigt, klimatsmart och jämlikt? Och hur bygger vi staden demokratiskt? En samling högt kvalificerade föreläsare hjälper oss att utveckla vår politik – se programmet nedan! Konferensen riktar sig i första hand till vänsterpartister som är aktiva i stadsbyggnads- och samhällsplaneringsfrågor i kommuner och landsting, men alla intresserade är lika välkomna!

ABF-huset, Sveavägen 41, (Beskowsalen, 4 tr.) 4 februari 9.30–16.00

Konferensen är avgiftsfri.

Förhandsanmälan till [email protected] (ej förhandsanmälda är välkomna i mån av plats!)

9.30 Incheckning, kaffe

10.00 Konferensen öppnas av Ann-Margarethe Livh (V), borgarråd i Stockholms stad

10.10 Ewa Reuterbrand, landskapsarkitekt, Stockholms stad: Barnen i den tätnande staden

11.00 Demokratin i samhällsplaneringen: Per-Anders Framgård, utvecklingschef, Botkyrka: Stadsbyggnadsidé för Alby,  Alarik von Hofsten, projektledare, Upplands Väsby: Väsby Labs/Fyrklövern

12.00 Lunch (enklare förtäring kommer att finnas på plats)

12.45 Alexander Ståhle, landskapsarkitekt, Spacescape: Alla behöver närhet – så blir framtidens städer

13.30 Hans Lind, professor KTH: Hur ska vi betala för våra bostäder?

14.00 Nooshi Dadgostar, riksdagsledamot (V): Vänsterpartiets bostadsfinansieringspolitik

14.20 Paus

14.40 Sammanfattande panelsamtal med Nooshi Dadgostar, Hans Lind, Ann-Margarethe Livh och Alexander Ståhle

15.55 Avslutning

Programmet är preliminärt; ändringar kan komma att göras.