God helg!

Distriktsexpeditionen har stängt från och med den 21 december och öppnar igen den 9 januari. Vi önskar er alla en fin ledighet!

Men vi vet också att under julen blir de ekonomiska orättvisorna särskilt kännbara. Därför vill vi lyfta fram alla bra vänsterreformer som börjar gälla under 2017: ❤ 10 miljarder mer till välfärden ❤ Avgiftsfri tandvård för unga upp till 21 år ❤ Avgiftsfria preventivmedel upp till och med 20 år ❤ Avgiftsfri öppen hälso- och sjukvård från 85 års ålder ❤ Höjt bostadstillägg för personer med sjuk- och aktivitetsersättning ❤ Höjt lönebidragstak ❤ Höjda inkomstgränser i bostadsbidraget för barnfamiljer ❤ Fler inspektörer för bättre arbetsmiljö ❤ Satsning på arbetslivsforskning ❤ Insatser mot illegala lastbilstransporter – för ordning och reda i transportbranschen

Julhälsning från Jonas
Sverige behöver en ekonomisk politik för alla
Sveriges ekonomi går bra, men det är långt ifrån alla som får ta del av det. Under lång tid har klyftorna ökat. Det har aldrig funnits fler svenska miljardärer än idag och de är dessutom rikare än någonsin. Vi är många runtom i Sverige som vill ha en ekonomisk politik som är till för alla och som gör upp med ojämlikheten. Det är med det i ryggen som Vänsterpartiet har gått in i budgetförhandlingar med regeringen. Och vi har fått igenom reform efter reform som gör livet bättre för vanliga medborgare. Exempelvis höjer vi underhållsstödet för ensamstående föräldrar och gör det billigare att gå till tandläkaren för äldre. För barn har vi infört gratis medicin och bidrag till glasögon. Ingen ska behöva se dåligt bara för att ens föräldrar har det tufft ekonomiskt. Som vänsterpartist är jag stolt över alla de fina jämlikhetsreformer vi har fått igenom. Men vi behöver bli fler som trycker på för att ta tag i den stora ojämlikheten. Det behövs en politik som tar problemen med de ekonomiska klyftorna på allvar. Sverige behöver en ekonomisk politik för alla, inte bara de rikaste.

Jonas Sjöstedt,
partiledare, Vänsterpartiet