Ledare

Låt oss vara svaga och starka, tillsammans

Det är en mörk och kall tid. Isande vindar sveper fram över vårt samhälle och riskerar att förvandla oss till känslolösa isstoder. På lördag 12 november kommer den nazistiska organisationen Nordiska Motståndsrörelsen att demonstrera i centrala Stockholm. Rasismen och högerextremismen växer i Sverige, Europa och i hela världen. Detta i en tid då människor på flykt behöver vår solidaritet mer än någonsin.

Dessa krafter försöker splittra oss som skulle behöva hålla ihop. De söndrar och förstör. De hotar och hatar. De är ett hot mot demokratin.

Det är lätt hänt att man låter sig övermannas av mörkret och ser slaget som förlorat men om vi är många som gemensamt står upp mot den våg av rasism, intolerans, sexism och antidemokratiska strömningar som sköljer över oss så är det lättare att orka fortsätta kämpa.

Därför anordnar vi denna dag, tillsammans med flera andra organisationer, fackliga och politiska, en fredlig motmanifestation på Sergels torg för att visa att vi aldrig ger upp, aldrig låter oss tystas. Att vi inte accepterar att nazister öppet manifesterar sitt hat och människoförakt i vår stad.

Det är naturligt att vara rädd och förtvivlad. Det är naturligt att vilja göra motstånd och stå upp för det rätta.

Låt oss vara svaga och starka, tillsammans.

Som Berthold Brecht skriver:

Om vi inte kan göra vad ingen
kan kräva av oss
går vi under
När kampen är som hårdast
är kämparna som tröttast!
Den sida vars kämpar är tröttast
förlorar slaget

Barbro Sörman, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm

Läs mer om demonstrationen och bjud in dina vänner:
12 November kl. 11 – Tillsammans tar vi kampen mot nazismen