Transgender day of remembrance

Idag uppmärksammar vi hatbrott mot transpersoner

Transgender day of remembrance (TDoR) tillkom efter att Rita Hester mördats 1998. Var tredje dag dödas en transperson någonstans i världen enligt siffror från RFSL. Så länge hot, hat och diskriminering av transpersoner fortfarande pågår är det vår skyldighet som vänsterpartister att uppmärksamma och att uppmana till handling.

Den afroamerikanska transkvinnan Rita Hester knivhöggs till döds i sitt hem i Boston den 28 november 1998. Rita mördats på grund av sin transidentitet. Transgender day of remembrance (TDoR) tillkom efter mordet på Rita och uppmärksammas globalt den 20 november varje år. Syftet är att uppmärksamma transpersoners villkor, utsatta situation och de hatbrott som de utsätts för i vårt samhälle, enbart på grund av transfobi. Rita är tyvärr dock endast en av många transpersoner världen över som mördats på grund av transfobi.

Internationella studier visar att transpersoner är utsatta för både allmänna och specifika hälsorisker på grund av utsatthet för trakasserier, diskriminering och våld. Transpersoner är även en utsatt grupp i Sverige i dag. Gruppen drabbas av osynliggörande, okunskap och våld i högre grad än många andra grupper. Var tredje dag dödas en transperson någonstans i världen enligt siffror från RFSL.

I juni presenterades en svensk rapport från Folkhälsomyndigheten (läs den här). Det var en dyster läsning. Var femte svarande angav att de någon gång har varit utsatta för våld på grund av sin transerfarenhet. Över en tredjedel svarade att de har blivit utsatta för psykiskt våld under de senaste 12 månaderna. Varannan transperson har utsatts för trakasserier de senaste tre månaderna och har undvikit dagliga aktiviteter på grund av rädsla för diskriminering.

Det finns inget parti i Sverige som har en sådan lång och stolt tradition av att stå upp för HBTQ-personers rättigheter som Vänsterpartiet.Vänsterpartiet Storstockholm deltar i uppmärksammandet av Transgender day of remembrance. Förutom att uppmärksamma TDoR på vår webbplats kommer vi också att delta i Ung Vänsters manifestation idag, den 20 november, kl 17.00 på Sergels Torg där vi också kommer ha en talare. Välkommen att delta i manifestationen!

Vänsterpartiet vill bland annat:
  • Att transpersoner ska omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelse om hets mot folkgrupp.
  • Införa ett tredje kön.
  • Att en offentlig ursäkt ges till de transpersoner som har tvångssteriliserats.
  • Att de transpersoner som har tvångssteriliserats får en ekonomisk kompensation.
  • Göra om könstillhörighetslagen.
  • Göra ändring av juridiskt kön till ett helt administrativt förfarande.
  • Avskaffa nuvarande åldersgränserna för ändring av juridiskt kön respektive medicinsk könskorrigering.
  • Göra familjljelagstiftningen könsneutral.
  • Förbättra vårdens förmåga att möta  transpersoner i samband med graviditeter.
  • Göra namnlagen könsneutral och underlätta för personer under 18 år att byta namn.
  • Utreda ett personnummersystem i syfte att införa könsneutrala personnummer.

Vänsterpartiet Storstockholms HBTQ-utskott