Blogg

Oron över SD:s framgångar måste leda till organisering

Många är oroade över den senaste opinionsundersökningen som Metro/YouGov publicerat som visar att SD är största parti. Till att börja med är det viktigat att konstatera att YouGov inte är ett tillförlitligt opinionsinstitut eftersom det är självrekryterande, nätbaserat och inte utgår från ett representativt urval av befolkningen. Med största sannolikhet skulle en opinionsmätning från exempelvis SIFO säga något helt annat.

Oavsett om SD är tredje största eller största parti så visar det ändå på en oroande utveckling som vi måste ta på allvar. Hur ska vi handskas med SD:s allt större påverkan på samhällsklimatet?

Vårt svar är, som alltid, organisering. Att samverka för att motverka de som vill splittra samhället. Prata med dina grannar, kollegor, släktingar och vänner. Gå ut med era partiföreningar och möt människor i deras vardag. Berätta om våra politiska lösningar för en stark välfärd att lita på, för alla.

SD vill inte föra debatten på en höger/vänsterskala och då är det viktigt att vi tar det initiativet. Det kan vi se som vår uppgift framöver. Våra lösningar är bra för alla som bor i det här landet, inte bara för den som råkar ha “rätt” ursprung och en fet plånbok.

Vi måste berätta om det. Nu gör vi det.

barbro_va2

Barbro Sörman